skip to Main Content

تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره

ویروس کرونا کل اقتصاد جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است و از اینرو تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره  نیز به خوبی دیده خواهد شد و باعث کاهش تقاضا در بخش خانگی و تعویض پنجره شده است.

کرونا یعنی کاهش فروش، کاهش خرید تا یک سوم و یک دوم، این کاهش فروش را که به ایران هم کشیده شده است و دیده می شود بیش از 3 ماه از نقطه شروع اش در جهان 3 ماه بیشتر دوام نخواهد داشت، بنابراین ویروس کرونا یعنی کاهش فروش که شامل بازار پنجره دوجداره نیز خواهد شد.

بازار پنجره دوجداره در ایران در دو بخش است بخش ساخت مسکن جدید و بخش بازسازی مسکن های قدیمی. که کاهش و افزایش هر یک تاثیر گذار بر بازار پنجره دوجداره خواهد بود.

تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره

1- بخش ساخت و تولید مسکن جدید

2- بخش بازسازی مسکن قدیمی

تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره

مهمترین نکته این است که اول بدانیم کجا ایستاده ایم. کاهش صادرات نفت و کاهش قیمت نفت به شدت در بازار مسکن ایران  تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به معدل نفت به قیمت 55 دلار و صادرات کم آن و مصرف آن در جهان عصر ساخت مسکن جدید در شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، تبریز در راز مدت به پایان خواهد رسید.

رشد ساخت و ساز در مسکن ناشی از پمپاژ پول نفت 100 دلاری و صادرات روزانه 2200 دلار نفت بود، حال با توجه به تغییر شرایط دیگر در بخش  مسکن مثل قبل سرمایه گذاری نخواهد شد. وفتی این 2 تا نیست اولین اتفاق این است که تولید مسکن در تهران باید متوقف شود، ولی ممکن است در ماه گذشته تعداد پروانه های صادر شده زیاد باشد اما اقتصاد می گوید که دیگر این کار اتقاق نمی افتد و اقتصادی نیست.

با توجه به این شرایط ممکن است مهاجرت معکوس در شهر های بزرگ به شهر های کوچک اتقاق بیافتد. مسکن جدید در شهر های بزرگ دیگر فروش نمی رسد در دراز مدت، اما بازسازی مسکن های قدیمی رونق خوبی پیدا خواهد کرد.

پنجره دوجداره

اقتصاد ایران وارد دوره نقاهت بیماری کرونا شده است بازار باز است اما فروش به یک سوم تا یک پنجم کاهش یافته است. مردم دست از خرید برداشته اند و فعلا فقط جهت خرید کالاهای اساسی بیرون می آیند. این حالت موقت است و طی جند ماه گذشته مردم دوباره به بازار برخواهند گشت، این کاهش فروش در فروش پنجره upvc  و دوجداره در بخش تعویض پنجره به شدت دیده می شود و مردم بیشتر جهت کالاهای اساسی هزینه می کنند.

با توجه به اینکه پنجره دوجداره در بخش تعویض پنجره قدیمی جزء کالاهای غیر ضروری می باشد از اینرو در دوران پسا کرونا دچار کاهش فروش خواهد شد و کسانی در این بازار موفق خواهند شد که خرید دست اول دارند و واسطه نمی باشند، در واقع در این حالت باید بخشی از سود در خرید باشد.

 

بازار پنجره دوجداره
تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره

 

اما با توجه به توضیحات بالا در ارتباط با کاهش قیمت نفت کاهش صادرات و در نتیجه کاهش تولید مسکن در شهر های بزرگ، دیکر تولید مسکن از نظر اقتصادی درست نیست و در طی سالیان دراز کاهش خواهد یافت و بخش بازسازی مسکن در دوره گذر از بیماری کرونا رونق بهتری نسبت به بخش نوسازی مسکن خواهد یافت از اینرو فروش پنجره دوجداره در بخش بازسازی مسکن رونق خواهد گرفت البته در شرایط بعد از کرونا و به تدریج. اما در دراز مدت با کاهش تولید مسکن جدید و در نتیجه آن کاهش تقاضا جهت پنجره دوچداره در سطح انبوه و تیراژ بالا، اولین ضرر متوجه تولید کنندگان پروفیل upvc خواهد شد.

همین الان تعداد تولید کنندگان و عرضه کنندگان پروفیل upvc نسبت به تولید کنندگان در و پنجره دوچداره هماهنگی ندارد و خیلی زیاد است حال چه رسد به دوره رکود ساخت مسکن انبوه.

 

تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره
تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره

 

نتیجه: تقاضا جهت پنجره دوجداره در سطح انبوه با توجه به کاهش تولید مسکن در دراز مدت به شدت کاهش می یابد، بعد از عبور از دوره نقاهت بیماری کرونا بازار در و پنجره در بخش بازسازی مسکن رونق خواهد داشت و تولید کنندگانی در این بخش موفق خواهند شد که استراتژی تمایز را انتخاب کرده اند  و محصولی خاص و متمایز تولید کنند و بتوانند در بین رقبای خود محصولی متمایز به بازار عرضه کنند، دیگر رونقی در جهت تولید پنجره دوجداره با پروفیل های ارزان قیمت و در تیراژ بسیار زیاد وجود نخواهد شد و به تدریج تولید کنندگان  انبوه پروفیل upvc ارزان قیمت از بازار حذف خواهند شد.

استراتژی تمایز بهترین راهکار پیش و رو در بخش فروش در و پنجره دوجداره می باشد این استراتژی دو نقطه ضعف دارد 1-فروش کم 2- مشتریان کم  اما عرضه محصولی خاص و یونیک به بازار.

استراتژی دیگری که در این بخش می تواند انتخاب شود پایین آوردن قیمت تمام شده تولید و فروش در تعداد زیاد و با سود حداقلی. تاثیر کرونا بر بازار پنجره دوجداره با کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن در دراز مدت خود را نشان خواهد داد و اگر امروز مشتریانی جهت خرید پنجره دوجداره مراجعه می کنند مربوط به سرمایه گذاری های قبل از شیوع بیماری می باشد و تاثیر اصلی کرونا بر بازار در و پنجره دوجداره طی 6 ماه آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.

به تدریج تولید کنندگان بسیاری از این بازار حذف خواهند شد و کسانی باقی خواهند ماند که کالای خود را با قیمت تمام شده درست و محصولی متفاوت و متمایز به بازار و آنهم از روش های نوین فروش، به بازار عرضه می کنند.

بعد از بیماری کرونا رفتار مصرف کنندگان به شدت تغییر خواهد کرد و بنا به رفتار جدید فروشندگان محصولات دوجداره باید بروند به سمت روش های بازاریابی و فروش دیجیتال مارکتینگ.

Rate this post

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top