skip to Main Content

بهترین روش تمیز کردن پنجره

امروزه با توجه به آلودگی شدید هوا و افزایش دوده و گرد و غبار در شهر های صنعتی تمیز کردن پنجره دوجداره یکی از موارد ضروری می باشد. شاید براي شما هم اين اتفاق افتاده باشد كه در نماي ساختمان ابتدا به پنجره هاي آن نگاه و دقت می كنيد.

در واقع پنجره يكي از آيتم هاي تاثيرگذار در زيبايي نماي يك ساختمان است. بنابراين ظاهر تميز پنجره هاي دوجداره تا حد زيادي مي تواند به زيبايي بيشتر نما بيافزايد.

تمیز کردن پنجره
تمیز کردن پنجره دوجداره

براي تمييز كردن پنجره از قديم الايام تا به حال از روش هاي مختلفي اعم از روش هاي سنتي مثل استفاده از روزنامه يا تمييز كردن شيشه با سركه و روش مدرن مثل استفاده از بخارشوي يا طي هاي دستي و مگنتي استفاده مي شده است.

پیشنهاد ما استفاده از تمییز کننده های مخصوص پنجره upvc می باشد.

اما اولين سوالي كه پيش مي آيد اينست كه بهترين روش تمیز کردن پنجره چيست؟!

قبل از شروع به تمیز کردن پنجره ، ما نياز به ابزار و وسايل داريم مثل:
– چهارپايه
– دستمال پارچه اي و يك اسفنج
– مايع شست و شو
– آماده كردن محلول شست وشو
– روزنامه باطله

بهترين روش تميزكردن پنجره اينست كه هر قسمت پنجره جداگانه به صورت كامل تميز شود. به اين صورت كه براي تميز كردن پروفيل و لبه هاي فريم پنجره بايد به نكات زير توجه نماييد:

نکات مهم 

1- اگر در كلان شهرهايي مثل تهران،اصفهان،شيراز و… ساكن هستين بهتر است هر 3 الي 4 ماه يكبار اقدام به تميز كردن پنجره ها كنيد.مي توانيد به كمك يك دستمال پارچه اي درزهاي پروفيل را تميز كنيد چون دقيقا درزهاي پروفيل محل تجمع گرد و غبار و حتي رسوبات ناشي از بارش باران هست.

2- به هيچ عنوان از اسكاچ براي تميز كردن لكه و كثيفي هاي پنجره استفاده نكنيد چون باعث آسيب به قاب پروفيل و شيشه مي شود.

3- براي تميز كردن پنجره تا حد امكان نبايد از مواد شوينده قوي مثل وايتكس استفاده كنيم.

4- در هنگام تميز كردن پنجره بايد مراقب باشين كه بيش از اندازه به قاب پروفيل يا شيشه ها و ستون ها تقسيم كننده پنجره كه اصطلاحا به موليون معروف هستند فشار زيادي وارد نكنيد چون اينكار مي تواند باعث آسيب ديدن پنجره شود.

5-  اگر از سطل آب در پروسه تميز كردن پنجره استفاده مي كنيد بايد توجه داشته باشيد كه هر چند وقت يك بار آب سطل را تعويض كنيد.
6-  از محلول سركه هم مي توان براي تميز كردن پروفيل پنجره يو پي سي استفاده كرد و كافيست دو فنجان آب رو با مقداري سكه مخلوط كنيد بر روي پروفيل اسپري كنيد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه روي پروفيل بماند تا به خوبي عمل كند و بعد از 10 دقيقه مي توانيد با يك پارچه نرم پروفيل را تميز كنيد.

7- از محلول آب گرم و صابون هم مي توان براي تميز كردن پنجره upvc و قسمت های  پروفيل استفاده كرد. نكته: بعد از شست و شو و تميز كردن پروفيل به خصوص با روش هايي مثل استفاده از سركه يا محلول آب و صابون حتما با يك پارچه نرم اقدام به خشك كردن پروفيل كنيد.

نظافت پنجره دوجداره

بهترين زمان براي تميز كردن پنجره جه تايمي است؟

روزهاي ابري بهترين زمان براي تمیز کردن پنجره ها هستند چون شما علاوه بر اينكه مي توانيد به راحتي تمام لكه هاي روي پنجره و شيشه را ببينيد و زمان بيشتري هم براي تميز كردن پنجره در اختيار دارين در صورتي كه در روزهاي آفتابي به دليل تابش نور خورشيد مواد شوينده و لكه هاي آب به سرعت بر روي پنجره خشك مي شوند و اين زحمت شما رو براي تميز كردن پنجره دوچندان مي كند.

بیشتر بدانید: تعمیر و یا رگلاژ پنجره دوجداره 

 

تعمیر پنجره دوجداره یا همان رگلاژ

حال نوبت به تميیز كردن شيشه پنجره ها مي رسد.

براي تميز كردن شيشه ها از گردو غبار آلودگي مي توانيد از محلول هاي آب و صابون يا محلول آب و سركه سفيد يا محلول آب و مايع ظرفشويي استفاده كنيم به اين صورت كه محلول آماده شده را به شيشه اسپري كنيم و بعد به كمك يك پارچه نرم و بدون پرز يا حتي به كمك چند عدد روزنامه اقدام به تميز كردن شيشه مي كنيم.

– از مسواك نرم يا وسيله مشابه آن مي توانيم براي تميز كردن نقاط غيرقابل دسترس و كنج شيشه يا پروفيل استفاده كنيم و براي تيز كردن نقاط دور از دسترسي كه در ارتفاع قرار دارند از ابزار هاي دسته لند مثل طي هاي مخصوص استفاده كنيم.

البته هميشه لكه هاي ايجاد شده روي شيشه به راحتي پاك نمي شوند مثل لكه ايجاد شده از رسوبات آب، قطره هاي سيمان، لكه هاي چربي البته نا گفته نماند كه جاي نگراني وجود ندارد چون براي پاك كردن هركدام روش مناسبي وجود دارد.

 

بهترین روش تمیز کردن پنجره دوجداره

روش های پاک کردن  لکه های روی شیشه دوجداره

1- اين اصل كه تميز كردن لكه هاي رسوب آب از روي شيشه كار به مراتب كار سخت تري است بر هيچ كس پوشيده نيست بخصوص اگر لكه هاي رسوب آب كهنه شوند.

2- براي تميز كردن لكه هاي رسوب آب از روي شيشه مي توانيم از موادي مانند جوش شيرين و سركه سفيد كمك بگيريم.به اين صورت كه مقداري از سركه سفيد رو به وسيله حرارت با اجاق گاز گرم مي كنيم .

بعد يك حوله را به سركه گرم شده آغشته مي كنيم و به شيشه مي چسبانيم و تايمي رو مكث (حدودا 30 تا 60 دقيقه) مي كنيم تا طبيعت اسدي سركه در لكه نفوذ كند و آن ها را در خود حل كند و براي مرطوب نگه داشتن شيشه در اين مدت و عدم ايجاد لك هاي جديد از محلول سركه يا آب بر روي حوله اسپري مي كنيم. بعد از بين رفتن لكه ها به كمك يك پارچه نرم و بدون پرز شيشه ها خشك مي كنيم .

روش تمییز کردن پنجره دوجداره upvc
تمیز کردن پنجره دوجداره با مواد مخصوص که آسیبی به پنجره وارد نشود

 

3- براي تميز كردن قطره يا لكه هاي سيمان از روي شيشه مي توانيم مقداري از محلول شوينده را روي لكه اسپري كنيم و اجازه بدين مقداري بماند و بعد از اين تايم مكث به كمك يك اسفنج تميز يا يك روزنامه به آرامي بر روي لكه بكشيم تا لكه از بين برود اما در صورتي كه مقداري از سيمان كماكان بر روي شيشه باقي ماند مي توانيم به آرامي و به كمك يك كاردك آن را از بين
ببريم.
نكته: در زمان استفاده از كاردك بايد مراقب باشيم تا باعث ايجاد خش بر روي شيشه نشويم.

4- براي تميز كردن قطرات چربي از روي شيشه مي توانيم ابتدا شيشه را با آب گرم بشوييم تا چربي خشك شده فعال شود و راحتتر از سطح شيشه پاك شود و بعد از آن به كمك محلول شوينده را بر روي پارچه مخصوص تنظیف ريخته و بر روي لكه بكشيم تا از بين برود و بعد از بين رفتن لكه با پارچه تميز اضافه محلول شوينده را برداريم و به كمك يك پارچه بدون پرز سطح شيشه را خشك كنيم.

فواید تمیز کردن پنجره دوجداره

با تمیز کردن پنجره و انجام نظافت های دوره ای شما می توانید به اهداف ذیل دست یابید:

  • بالا بردن طول عمر محصول پنجره دوجداره
  • بهبود عملکرد بازشو های و یراق آلات
  • کار کرد روان یراق آلات و کمتر بهم خوردن تنظیمات
  • زیبایی و لذت بردن از تمیزی

با رعايت و توجه به نكاتي كه گفته شد شما مي توانيد به راحتي و بدون آسيب ديدن پنجره دوجداره خود اقدام به تميز كردن پنجره نماييد.

4.6/5 - (5 امتیاز)

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top