skip to Main Content

رفع ایراد پنجره دوجداره + تعمیر پنجره دوجداره

در این نوشته می خواهیم به راه حل رفع ایراد پنجره دوجداره مدل دو حالته بپردازیم. یکی از انواع پنجره های دوجداره لولایی که ممکن است به مشکل بر بخورد و از رگلاژ خارج شود ، پنجره دوجداره مدل دوحالته می باشد. باما همراه باشید.

چرا پنجره دوجداره دو حالته دچار ایراد می شود؟

  • عدم آموزش صحیح در استفاده از این محصول
  • بستن غیر اصولی یراق بر روی پنجره
  • استفاده از یراق آلات بی کیفیت
  • عرض زیاد و غیر استاندارد بازشو در حالته پنجره دوحالته

یکی از شایع ترین ایراد هایی که در هنگام استفاده از پنجره upvc مدل دوحالته پیش می آید، جدا شدن ناگهانی لنگه پنجره از لولای قسمت بالای پنجره می باشد که در هنگام باز کردن پنجره دوحالته پیش می آید و مصرف کننده احساس می کند که لنگه بازشو پنجره در حال افتادن می باشد و جهت رفع ایراد پنجره دوجداره خود باید به یک تعمیرکار پنجره مراجعه نماید، اما با یک آموزش ساده که در اینجا توضیح داده می شود شما می توانید پنجره دوحالته خود را به حالت اول برگردانید. 

 

رفع ایراد پنجره دوجداره مدل دوحالته

حل مشکل باز شدن دوحالت یراق در پنجره و رفع ایراد آن

یکی از بهترین و پرمصرف ترین حالتهای پنجره upvc نوع لولایی آن است. تولید پنجره دوجداره لولایی  بر 2نوع امکان پذیر است:

1-پنجره دوجداره یو پی وی سی با یراق تک حالته که فقط امکان باز شدن در یک جهت را دارد.

2-پنجره دوجداره یو پی وی سی با یراق دوحالته که بازشو پنجره می تواند در دو حالت عادی و یا از بالا باز شود.
در برخی از اوقات کاربران و یا ساکنین واحد مسکونی در هنگام استفاده از پنجره دوجداره یو پی وی سی با یراق دوحالته دچار مشکل می شوند.

بدین صورت که پنجره دوجداره یو پی وی سی همزمان هم از حالت عادی (Turn) وهم از حالت مورب بازشو (Tilt) باز می شود.
در شکل زیر این حالت نشان داده شده است. در این حالت این تصور پیش می آید که لنگه پنجره از لولای بالایی جدا شده است و در حال افتادن است. 

رفع ایراد پنجره دوجداره

حال اینجا این سوال پیش می آید در صورت بروز این مشکل در پنجره دوجداره یو پی وی سی چه کاری برای رفع آن باید آنجام داد؟ آیا جهت رفع ایراد پنجره دوجداره خود باید به تعمیرکار مراجعه کنیم؟ با یک آموزش ساده شما می توانید پنجره upvc مدل دوحالته خود را به حالت اول برگردانید.

ابتدای این مسئله می بایست به یک نکته فنی اشاره کرد:

در حالت استاندارد در پنجره دوجداره یو پی وی دوحالته می بایست از قطعه ای بنام قفل ایمنی بازشو (قفل ایمنیTilt) استفاده شود.متاسفانه بسیار دیده می شود این قطعه توسط تولید کنندگان پنجره دوجداره یو پی وی سی به خاطر کاهش قیمت از مکانیزم یراق دوحالته حذف شده است.

کاربرد قفل ایمنی Tilt درون پنجره دوجداره  به این خاطر است که پنجره در صورت باز شدن همزمان در هر دوحالت می تواند به سایر قطعات پنجره دوجداره از جمله قیچی آسیب زده و باعث شکسته شدن آن شود.

 

رفع ایراد پنجره دوجداره

در شکل زیر وجود و عدم وجود قفل ایمنی Tilt درون بازشو یک پنجره دوحالته یو پی وی سی نشان داده شده است.

البته لازم به ذکر است ظاهر قفل ایمنی Tilt در برندهای مختلف یراق آلات کمی تفاوت دارد ولی از نظر عملکرد یکسان هستند.
اگر درون بازشو پنجره شما این قطعه استفاده نشده باشد بعد از باز شدن دوحالت یراق پنجره دوجداره کافیست با دستان خود بازشو پنجره را به داخل فشار داده تا کامل بسته شود و دستگیره را به سمت مورد نظر بچرخوانید تا پنجره بسته شود.

کاربرد قفل ایمنی Tilt درون پنجره دوجداره  به این خاطر است که پنجره در صورت باز شدن همزمان در هر دوحالت می تواند به سایر قطعات پنجره دوجداره از جمله قیچی آسیب زده و باعث شکسته شدن آن شود.

اگر درون پنجره دوجداره شما از قطعه قفل ایمنی Tilt استفاده شده باشد قطعا تولید کننده حساسیت و تعهد بیشتری نسبت به ساخت محصول نهایی داشته است. این قطعه علاوه بر بالا بردن ایمنی پنجره شما باعث بالا رفتن عملکرد عایقی پنجره شما نیز می گردد. 

 

 

بیشتر بدانید: الزامات فنی تولید پنجره upvc استاندارد

حال اگر با وجود قفل ایمنیTiltپنجره دوجداره یو پی وی سی همزمان از دوحالت خود باز شده بود می بایست چه کارهایی را انجام دهیم تا پنجره به حالت عادی خود باز گردد.

همانند تصاویر پایین جهت رفع ایراد پنجره دوجداره دوحالته خود عمل نمایید:

1- با یک دست قفل ایمنی Tilt را به سمت داخل فشار دهید و نگه دارید.

2- در ضمن نگه داشتن قفل ایمنی Tilt با دست دیگر گوشه بالا پنجره را به داخل فشار دهید تا گوشه بالای پنجره بسته شود.

 

رفع ایراد پنجره دوجداره یو پی وی سی
2

3- همزمان که هنوز دست شما بروی قفل ایمنی Tilt هست اگر بازشو پنجره دوجداره  شما به سمت راست باز می شود دستگیره را بر روی ساعت 3 و اگر بازشو به سمت چپ باز می شود دستگیره را بر روی ساعت 9 قرار دهید.

رفع ایراد پنجره دوجداره

 

3-حال می توانید دست خود را از روی قفل ایمنی Tilt برداشته و خواهید پنجره دوجداره یو پی وسی به حالت بازشدن در حالت عادی قرار می گیرد.

 

4- حال می توانید پنجره upvc خود  را بندید و یا پس از بسته شدن ،دستگیره را چرخانده و روی ساعت 12 برده و از حالت مورب بازشو یا Tilt آن استفاده نمایید.

تعمیر انواع مدل های پنجره دوجداره و درب 

جهت تعمیر و یا سرویس پنجره دوجداره خود با واحد خدمات پس از فروش فاراد پنجره تماس حاصل فرمایید.

اگر نگهداری اصولی و نحوه استفاده از پنجره های دوجداره توسط شرکت تولید کننده ، پس از نصب و تحویل کالا، به خوبی آموزش داده شود و همچنین از متریال استانداردی در پنجره شما استفاده شده باشد ، به ندرت نیاز به تعمیر و یا رگلاژ پنجره خود را خواهید داشت.

تعمیر پنجره دوجداره

5 نکته مهم در تعمیر پنجره دوجداره

1- بازشو پنجره لولایی در هنگام بسته شدن گیر می کند؟ این حالت بیشتر در پنجره های upvc اتفاق می افتد که انبساط و انقباض زیادی را در طی سرد و گرم شدن هوا انجام می دهند. در این حالت با یک رگلاژ ساده لولاها می توان این مشکل را حل کرد.

زاماک پنجره دوجداره
قطعات کیپ کننده پنجره از جنس زاماک

راه حل: یک سری قطعات کوچک زاماک بر روی فریم می باشد ، کمی جای آنها را جابجا کنید تا بازشو دیگر گیر نکند. اگر لولای پنجره شما قابل تنظیم است ، با آچار آلن آن را تنظیم کنید.

 

2 لنگه پنجره لولایی ما از سمت لولا باز شده است. این حالت بیشتر در پنجره های دو حالته پیش می آید که عرض لنگه نسبتا بزرگ است و پنجره را یک دستی و با سرعت بالا می خواهیم باز و بسته کنیم. در این حالت در حین باز و بسته شدن قسمت بازشو از سمت لولای بالای پنجره خودش را ول می کند.

راه حل: وارد لینک زیر شوید، راه حل این مشکل توضیح داده شده است.

پیشنهاد مطالعه: علت بسته نشدن پنجره دوجداره 

این حالت نیز احتیاج به سرویس کار پنجره دوجداره دارد که با رگلاژ  و جابجایی لولا قابل حل می باشد.

تعمیر پنجره
تعمیر پنجره دوحالته

3- درب سویچی بالکن  توسط کلید مربوطه قفل نمی شود. درب های سوییچی در پنجره های دوجداره upvc بدین صورت قفل می شوند که با کف دست چپ باید محکم دستگیره را به سمت بالا حرکت دهیم و سپس کلید را داخل توپی درب بچرخانیم تا قفل شود ، همین حرکت را در هنگام باز کردن درب باید انجام دهیم.

انواع اسپانیولت پنجره دوجداره
انواع اسپانیولت پنجره و درب upvc

اگر کلید داخل توپی بچرخد و درب قفل نشود ایراد از توپی سیلندر درب و یا عدم رگلاژ درب می باشد که در این حالت هم نیاز به تعمیر پنجره دوجداره می باشد. ایراد می تواند هم از توپی قفل باشد و هم اسپانیولت درب که باید تعویض گردد.

تعمیر پنجره فاراد
رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره

4- در پنجره های کشویی بازشو به سختی بر روی ریل حرکت می کند و پنجره به سختی باز و بسته می شود، این حالت به علت از رگلاژ خارج شدن پنجره می باشد اکثرا اما در بعضی مواقع نیز ممکن است از غلطک های غیر استاندارد جهت پنجره کشویی استفاده شده باشد که نیازمند تعویض غلطک می باشد.

غلطک پنجره دوجداره کشویی

5- در پنجره فولکس واگنی هم معمولا این مشکل پیش می آید که لنگه از جای خود در می آید و یا به حدی جلو می زند که در هنگام بسته شدن به فریم پنجره گیر می کند.

یراق فولکسی پنجره دوجداره
قطعه ای که روی فریم نصب شده است احتمالا جابجا شده است که پنجره بسته نمی شود.(تعمیر پنجره دوجداره)

 

پنجره های فولکس واگنی حتما باید دو دستی باز و بسته شوند تا طول عمر بالاتری داشته باشند. در بعضی مواقع قطعه ای که بر روی فریم نصب شده است تا زمانی که بازشو به آن برخورد می کند لنگه در جای خود قرار گیرد، ممکن است این قطعه جابجا شده باشد، با بستن پیچ های مربوطه می توانید مجددا قطعه را در سر جای خود سفت کنید تا این مشکل برطرف شود.

 

پنجره دوجداره فولکس واگنی- زعفرانیه برج زنبق
تعمیر پنجره دوجداره فولکس واگنی

به طور خلاصه می توان گفت که اگر پنجره دوجداره شما به صورت استاندارد طراحی و با متریال درجه یک تولید شده باشد تا سالیان سال نیازمند تعمیر نمی باشد و گاها در اثر انبساط و انقباظ ناشی از از سرد و گرم شدن هوا، با یک رگلاژ ساده حل خواهد شد.

در خیلی ازموارد با جابجا کردن قطعات زاماک پیچ شده بر روی پروفیل و یا سفت یا کمی شل کردن پیچ های نصب می توانید مشکل پنجره upvc خود را حل کنید.

بسیاری از مواردی که پنجره upvc دچار ایراد میشود، ناشی از استفاده بد از محصول می باشد، مواردی که در بالا گفته شد می تواند از بروز عیب های رایج را در پنجره های upvc جلوگیری نماید.

با فاراد پنجره در تماس باشید. 02122895335

امید است با مطالعه این نوشته توانسته باشید به رفع ایراد پنجره دوجداره مدل دو حالته خود ، پرداخته باشید و دیگر نیازی به تعمیرکار پنجره نباشد. البته این ایراد  ناشی از بد باز و بسته کردن پنجره upvc مدل دوحالته پیش می آید که به سادگی نیز رفع می گردد. اگر با انجام دادن موارد بالا موفق به رفع ایراد پنجره دوجداره خود نشدید با واحد فنی مهندسی فاراد پنجره تماس حاصل فرمایید. 

 

4.1/5 - (9 امتیاز)

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top