skip to Main Content

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

اجرای نمای کرتین وال یک کار تخصصی می باشد که احتیاج به محاسبات مخصوص به سازه دارد. در واقع نمای کرتین وال یک سازه شیشه ای آلومینیومی می باشد که در جلوی ساختمان ایجاد می گردد و وزن آن بر روی زمین که فقط توسط کمربند هایی به سازه متصل میشوند.


از اینرو در مجموعه فاراد پنجره با تشکیل یک دپارتمان تخصصی مربوط به اجرای نمای کرتین وال و پنجره آلومینیومی ، تمامی محاسبات مربوط به اجرای سازه که یک کار مهندسی و تخصصی می باشد ، در این دپارتمان انجام می گیرد. بدین صورت که پروفیل های لامل عمودی  و افقی انتخابی بر مبنای ممان اینرسی لازم در جهت های xو y انتخاب می گردد.

بیشتر بدانید:   محاسبات مربوط به ممان اینرسی

نمای کرتین وال چیست

نام نمای کریتن وال این روزها زیاد به گوش می رسد ، یکی از انواع سبک نماهایی که در ساختمان ها استفاده می شود نمای کرتین وال می باشد ، در این نوشته می خواهیم به این بپردازیم که نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمان دارد؟

نما بعنوان پوسته یک ساختمان شناخته می شود و نقش بسیار مهمی در زیبایی و عایق بودن آن دارد.  معمولا در انتخاب نمای ساختمان، معماران شرایط آب و هوایی ، موقعیت جغرافیایی ، تعداد طبقات و بودجه کارفرما را مد نظر قرار می دهند.

با کمی بررسی و نگرش در بافت شهری شاید اولین مسئله ای که نگاه شما را جلب خواهد کرد نمای ساختمان های موجود است که تاثیر بسزایی در زیبایی منطقه و شهری خواهد داشت.

فاراد پنجره مجری نمای کرتین وال

بنا به سلیقه شخصی ممکن است بعضی از نماها مورد پسند ما نباشد و گاه نمایی نظر ما را به شدت جلب کند و از مشاهده آن لذت ببریم.
نمای هر ساختمان چه مسکونی ، چه اداری و… نقش بسیار زیادی در زیبایی آن ایفا می کند و معماران و سازندگان برای طراحی و اجرای آن به مسائل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ، تعداد طبقات ساختمان ، سلیقه و حتی بودجه مالی کارفرمایان دقت خواهند کرد.

نمای کرتن وال
پروژه پسیان

مسائل یاد شده در طراحی و انتخاب متریال آن ها تاثیر گزار خواهد بود. در این نوشته تصمیم داریم در ارتباط با نمای کرتین وال که از جمله نماهای مدرن شیشه ای است و تفاوت آن با نماهای دیگر صحبت کنیم.

نمای کرتین وال یکی از سیستم های نمای ساختمان می باشد که ساختاری خود ایستا دارد بدین صورت که کلیه وزن شیشه ها بر روی همین سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود.

این نکته یکی از مزیت ها مهم نسبت با سایر نماهای ساختمانی می باشد. نام دیگر این نما همان لامل می باشد ، در این سیستم کلیه فشار های وارد شده از طرف باد بر ساختمان، جذب همین لامل های افقی و عمودی می شود و هیچ گونه فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود

نمای شیشه ای کرتن وال
پروژه بانک کارآفرین نارمک

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال یکی از سیستم های نمای ساختمان می باشد که ساختاری خود ایستا دارد بدین صورت که کلیه وزن شیشه ها بر روی همین سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود.

نمای کرتین وال

این نکته یکی از مزیت ها مهم نسبت با سایر نماهای ساختمانی می باشد. نام دیگر این نما همان لامل می باشد ، در این سیستم کلیه فشار های وارد شده از طرف باد بر ساختمان، جذب همین لامل های افقی و عمودی می شود و هیچ گونه فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود.

محصول مرتبط : قیمت انواع نرده شیشه ای 

نمای کرتین وال چیست

مزینت های این سیستم سبک بودن آن نیز می باشد. در این سیستم از پروفیل های عمودی و افقی آلومینیومی مخصوص استفاده می شود که یک ساختار و سازه ای مجزا از بدنه اصلی ساختمان دارد که در جلوی ساختمان نصب می گردد. در واقع همانند پرده ای است زیبا و مقاوم در جلوی بدنه اصلی ساختمان می باشد و به همین دلیل از واژه کرتین وال Curtain Wall برای این نما استفاده کرده اند. کرتین در واژگان انگلیسی بمعنی پرده می باشد.

نمای کرتین وال آلومینیومیمزیت های استفاده از نمای کرتین وال:

1- مقاوم در برابر زلزله با توجه به داشتن سازه ای مقاوم و مجزا از بدنه اصلی ساختمان

2- جلوگیری از وارد شدن بار اضافه به ساختمان، وزن کلیه شیشه ها توسط همین استراکچر تحمل می شود و هیچ گونه بار اضافی به ساختمان وارد نمی شود.

3- در صورت طراحی اصولی ، مقاوم در برابر باد و جلوگیری از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان

4- سیستمی کاملا عایق

5- زیبا و مدرن

6- سرعت اجرایی بالا

7- مقرون به صرفه و قیمت تمام شده پایین تر نسبت به سایر نماها

 

نمای شیشه ای کرتین وال

اگر بطور ساده و خلاصه بخواهیم توضیح دهیم نمای کرتین وال بدن صورت می باشد که یک سری استراکچر آلومینیومی در جلوی ساختمان نصب می گردد که توسط یک سری اتصالاتی در پروفیل های افقی به بدنه اصلی و یا پودر های افقی اتصال می یابد و در تمام این مشبک های آلومینیومی شیشه دوجداره با امکان نصب باز شو های بیرون بازشو ، نصب می گردد. از انواع بازشو های مخصوص پنجره دوجداره و پنجره آلومینیومی در این سیستم می توان استفاده کرد.

نمای کرتین وال یکی از کاملترین و مقاوم ترین نوع نماهای شیشه است که بیشترین سهم را از آن خود کرده است. سیستم اسپایدر و یونیتاز از جمله دیکر نماهای شیشه ای هستند که استفاده می شوند.

نوعی نمای شیشه ای فریم لس نیز از سالهای قدیمیتر استفاده می شده است که امروزه استفاده از آن بسیار کمتر شده است ولی عموم مردم این نما شیشه ای را با نمای کرتین وال اشتباه می گیرند.

درنمای شیشه ای فریملس قدیمی درون مکان مورد نظر قوطی های آهنی به صورت شبکه ای کار شده که یونیت های فریملس درون آن قرار گرفته و به آن پیچ می شود. یکی از ایردات مهم این سیستم این است که خطای زیر سازی قوطی آهنی باعث از بین رفتن توازن در فاصله بین یونیت های فریم لس می شود.

یعنی ممکن است لبه های یونیت های فریم لس از بیرون در یک راستا قرار نگیرند. از دیگر ایرادات سیستم فرم لس قدیمی ضعیف بودن قسمتهای بازشو و خرابی و شکستگی لولاهای آن در مدت زمان است در مدت زمان نیاز به خدماتی ازجمله تعویض لولاها پیدا خواهید گرد.

امروزه استفاده از نماهای فریم لس قدیمی به علت ایرادات متعدد باعث کنار گذاشته شدن تقریبی آن شده است.

بیشتر بدانید: قیمت انواع پنجره دوجداره ترمال بریک 

نمای کرتین وال یکی از سیستم های نمای ساختمان می باشد که ساختاری خود ایستا دارد بدین صورت که کلیه وزن شیشه ها بر روی همین سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود. این نکته یکی از مزیت ها مهم نسبت با سایر نماهای ساختمانی می باشد. نام دیگر این نما همان لامل می باشد ، در این سیستم کلیه فشار های وارد شده از طرف باد بر ساختمان، جذب همین لامل های افقی و عمودی می شود و هیچ گونه فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود.

اما نمای کرتین وال را می توان بهترین و مقاومترین نمای شیشه ای موجود قلمداد کرد. مقاومت بالا ، ایمنی بسیار مناسب ، کاهش ضریب تبادل هوا ، کاهش صداهای مزاحم ، زیبایی و مدرن بودن را می توان از نکات قابل توجه نمای کرتین وال قلمداد کرد.

در واقع نمای کرتین وال را می توان دیوار شیشه ای کاملی دانست که تمام نکات ایمنی و… در آن رعایت شده است. در نمای کرتین وال لاملهای مخصوص به وسیله براکت ها به سازه یا استراکچر اصلی سلختمان که از قبل جوش داده شده اند متصل می گردد.

پروفیل لامل نمای کرتین وال

البته لامل ها با توجه با ارتفاع و میزان فشار وارده دارای ابعاد متفاوت خواند بود که قبلا کارشناسی و محاسبات آن انجام شده است. سپس پروفیل های عمودی( ترنزوم) با لقمه های مخصوص بر روی آن نصب می شود و بعد از آن نوبت به نصب لاستیک های آب بندی و هوابندی و شیشه ها خواهد بود.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟
انواع شیشه های دوجداره ساده ، سکوریت و لمینیت با اندازه و ساختارهای مختلف در نمای کرتین وال قابل استفاده خواهد بود. نمای کرتین وال در دوحالت فریم لس و فیس کپ قابل اجرا می باشد.

نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال

انواع لامل های عمودی و افقی بکار رفته در پروژه های مجموعه فاراد پنجره با توجه به ممان اینرسی مورد نیاز.

در حالت فریم لس شیشه ها با فاصله بسیار کمی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و فاصله بین آنها با چسبهای مخصوص آب بندی می گردد.

در حالت فیس کپ کاور آلومینیومی از نمای بیرون بین شیشه ها نمایان است و هر کدام از شیشه ها به حالت تایل های جداگانه مشاهده خواهند شد. همچنین قسمت ها بازشو در نمای کرتین وال همانند بارشو پارالل دارای ایمنی مناسب و آب بندی هوابندی کاملی هستند.

محصولات مرتبط: انواع هندریل شیشه ای 

فاراد بعنوان یکی از مجری های نمای کرتین وال  فعالیت می کند ، و در اجرای این نماها با توجه به محاسبات انجام گرفته از بهترن نوع و مناسب ترین پروفیل های آلومینیومی مخصوص  ، استفاده می کند. شما می توانید جهت مشاوره با واحد  مهندسی  فاراد پنجره به شماره های 22895334-22895430-021 تماس حاصل فرمایید.

در اینجا به تعدادی از نماهای موجود که بیشتر در کشور ما رایج هستند اشاره خواهیم کرد:

*نمای آجری
*نمای سیمانی
*نمای سنگی
*نمای چوبی
*نمای کنیتکس
*نمای کامپوزیتی
*نمای کرتین وال

هریک ار نماهای گفته  شده  در بالا با تشخیص مهندسان و معماران و با توجه نوع کاربری ساختمان انتخاب و اجرا خواهد شد

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

 

نمای آجری
شاید بتوان نمای آجری را قدیمی ترین نمای موجود در ساختمان دانست که هنوز هم در معماری های امروزی استفاده می شود و با گذشت زمان و تغییرات بهینه در آن هنوز مورد استقبال طراحان و معماران ساختمان است.
با توجه به تنوع آجرهای موجود چه در طرح و چه در سایز دست معماران برای اجرای نمای مورد نظر خود بسیار باز خواهد بود.
از جمله آجرها می توان به انواع آجر نسوز ، لعاب دار ، آجر سفید ، آجر قزاقی ، آجر نما زرد ، آجر نسوز قرمز ، شاموتی و….. اشاره کرد.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

 

نمای سیمانی
نمای سیمانی را می توان از ایمن ترین و ارزانترین نماهای موجود با سرعت اجرای بالا دانست. نمای سیمانی در صورت اجرای مناسب از مقاومت خوبی برخوردار است و در صورت حادثه ای مانند آتش سوزی از انتشار و بیشتر شدن آن جلوگیری می کند. بحث نظافت و شستشوی نمای سیمانی بسیار آان است ولی در صورت اجرای غیر استاندارد ممکن است در مدت زمان ترک خوردگی در سطح آن حاصل گردد.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

نمای سنگی
نمای سنگی را میتوان پرهزینه ترین نوع نماها دانست که البته این نما می تواند یکی از انتخاب های مهندسان و معماران برای ساختمانهای لوکس باشد.
برخی از نمای های سنگی زیبایی خاص و حیرت آوری به ساختمان می بخشند که از جمله این نماهای سنگی می توان به نمای رومی اشاره کرد که در آن می توانند از سنگ گرانین ، تراورتن و سنگ مرمر استفاده کنند.
یکی از نکاتی که بسیار در اجرای نمای سنگی تاثیر گزار است کیفت و استحکام سنگ انتخابی است . سنگ انتخابی باید در قبال سرما و گرما و نور خورشید مقاوم بوده و در فرایند انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی نشود.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

نمای چوبی
نمای چوبی یکی از نماهایی است که زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد. البته اجرای این نما در ساختمان دارای ضوابطی می باشد و میزان درصد آن در نما در هر شهر می تواند متفاوت باشد که در آیین نامه های مربوطه مشخص شده است.
امروزه بیشترین استفاده از نماهای چوبی مربوط به محصولاتی به نام ترمو وود ها هستند. نماهای چوبی با توجه به ماهیت ذاتی خوذ نیاز به بازدید و رسیدگی سالانه خواهند داشت.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

 

نمای کنیتکس
نمای کنیتکس را نیز می توان یکی از نماهای ارزان با سرعت اجرایی بالا دانست. نمای کنیتکس یکی از نماهای سبک است که وزن اضافی بر ساختمان اعمال نخواهد کرد و خاصیت ضدآب خواهد داشت. کنیتکس نوعی رنگ است که در آن تیتان و الیاف های مصنوعی استفاده می شود.

نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمانی دارد؟

نمای کامپوزیتی
در نمای کامپوزیتی پوشش سطح ساختمان با استفاده از ورق های آلومینیومی خاص انجام می شود که یکی از مزایای آن وزن پایین و قابل شستشو بودن آن است. نمای کامپوزیتی بیشتر جهت ساختمان های اداری و تجاری استفاده می شود. امروزه اجرای نمای کامپوزیتی دارای آیین نامه های مخصوص به خود می باشد.

 

فاراد بعنوان یکی از مجری های نمای کرتین وال  فعالیت می کند ، و در اجرای این نماها با توجه به محاسبات انجام گرفته از بهترن نوع و مناسب ترین پروفیل های آلومینیومی مخصوص  ، استفاده می کند. شما می توانید جهت مشاوره با واحد  مهندسی  فاراد پنجره به شماره های 22895334-22895430-021 تماس حاصل فرمایید.

4/5 - (4 امتیاز)

تعداد 9 نظر و سوال

  1. سلام وقتتون بخیر ممنون از مقاله خوبتون. این روزا نمای کرتین وال خیلی مشهور و محبوب شده. یکی از گروه های باتجربه و حرفه ای که در این زمینه می شناسم مجموعه مهرادوین که نماهای کراتین وال خوبی رو براتون به اجرا در میاره.

    1. سلام
      پروفیل های آلومینیومی کرتین وال توسط کارخانجات اکسترود آلومینیومی انجام می پذیرد، و توسط نما کاران و پنجره سازان برش داده میشود و اجرا می گردد.

    1. سلام
      خدمات در ارتباط با پنجره های دوجداره ، صرفا شامل محصولات خود شرکت می باشد.

  2. ار اجراکننده هستین
    میتونم نمونه کاراتون رو از نزدیک ببینم
    یه پروژه تفریحی دارم میخوام با تولید کننده کار کنم نه واسطه

  3. امکانش هست من رو راهنمایی کنید که میتونم این کارو برای منزل هم اجرا کنم یا نه به صرفه نیس؟چن همسرم عاشق نماهای سرتاسر شیشست اگر بشه توی رودهن میتونیم اجرا کنیم؟
    با تشکر

    1. سلام
      ابعاد و نقشه های پنجرهدوجداره مورد نظرتان را به شماره 09196546656 ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top