skip to Main Content

پنجره دوجداره جهت مناطق سردسیر

با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور عزیزمان ایران ، از اینرو جهت هر منطقه آب و هوایی باید پنجره دوجداره مناسب استفاده شود. در این نوشته سعی بر این است تا ویژگی های پنجره دوجداره جهت مناطق سردسیر بررسی گردد.

پنجره دوجداره مناطق سردسیری

پنجره دوجداره جهت مناطق سردسیر:

 

پنجره دوجداره لولایی جهت مناطق سردسیر

 

پنجره دوجداره لولایی جهت مناطق سردسیر

ویژگی اقلیم سرد در ایران 

کوهستان‌های غربی که دامنه‌های غربی رشته کوه‌های مرکزی ایران را شامل می‌شوند با توجه به این که میانگین دمای هوا در گرمترین ماه سال در آن‌ها بیش از ۱۰و میانگین حداقل دمای هوا کمتر از ۳- درجه سانتیگراد است. گرمای شدید دره‌ها در تابستان زیاد و در زمستان بسیار کم است.

زمستان‌های طولانی، سرد و سخت بوده و چندین ماه از سال زمین پوشیده از یخ است. میزان بارندگی در تابستان کم و در زمستان زیاد است.

فصل بهار کوتاه بوده و زمستان و تابستان را از هم جدا می‌کند. شهر های تبریز ،ارومیه، سنندج و همدان را می‌توان در این اقلیم قرار داد. در سراسر این منطقه از آذربایجان تا فارس زمستان‌ها به شدت سرد است سرما از اوایل آذر ماه شروع می‌شود و تا آخر فروردین ماه کم وبیش ادامه می‌یابد.

پنجره دوجداره

ویژگی‌های معماری بومی مناطق سردسیری ایران 

در مناطق سردسیری برخلاف مناطق گرمسیری منابع ایجاد حرارت و گرما در داخل ساختمان است . 

  • استفاده از نقشه های متراکم و فشرده جهت نپیچیدن باد سرد در بین فضاهای خالی.
  • به حداقل رساندن سطح خارجی در برابر حجم مورد پوشش
  • ساختمان‌ها با مصالحی که دارای saving حرارتی  بالایی  هستند بنا می‌شوند.
  • به حداقل رساندن میزان تعویض هوای داخل و تهویه هوای طبیعی و در نتیجه، جلوگیری از ایجاد سوز در داخل و خروج حرارت داخلی به خارج از ساختمان
  • ساختمان هایی با  بام‌های مسطح جهت  نگهداری برف بر روی آنها به عنوان عایق حرارتی 
  • ساختمان‌های تو در تو با حیاط مرکزی 
  • استفاده از بالکن و حیاط های کوچک 
  • ساخت اتاق‌های کوچک با ارتفاع سقف کوتاه
  • ساخت دیوارهای قطور 
  • ابعاد پنجره های بزرگ جهت استفاده حداکثری از حرارت ناشی از تابش نور خورشید جهت گرمای فضای داخل. 
  • قرار گرفتن پنجره های در جهت تابش نور آفتاب

 

پنجره دوجداره کشویی جهت مناطق سردسیر

 

همانطور که در بالا بطور خلاصه ویژگی های معماری این مناطق بیان شد می توان به این نتیجه رسید که در مناطق سردسیری سعی بر این است که استفاده حداکثری از تابش آفتاب صورت پذیرد و از این حرارت جهت گرم کردن فضای داخلی ساختمان استفاده گردد. 

بیشتر بدانید: قیمت انواع پنجره دوجداره جهت مناطق مختلف در لینک زیر:

محاسبه آنلاین قیمت پنجره دوجداره 1402

ویژگی های پنجره دوجداره جهت مناطق سردسیری:

1- استفاده از پنجره های بزرک سایز در قسمت هایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید می باشند جهت جذب حداکثری حرارت ناشی از تابش خورشید.

پنجره دوجداره مشبک جهت مناطق سردسیر

2- استفاده از پروفیل های upvc با تعداد کانالهای بالا و ضخامت بالا ، جون هرچقدر تعداد کانال های داخلی پروفیل upvc در پنجره دوجداره بیشتر باشد پنجره دوجداره upvc از عملکرد حرارتی بهتری برخوردار می گردد و تبادل هوای سرد به داخل از سمت پروفیل به صفر می رسد. بعنوان مثال در مناطق سردسیری بجای استفاده از پروفیل سری 60 ویستابست که 3 کانال داخلی دارد با نشمین 6 سانت ، باید از پروفیل سری 70 با 5 کانال داخلی و نشیمن 7 سانت استفاده شود. 

پنجره دوجداره ویستابست جهت مناطق سردسیر

3- استفاده از پروفیل های تیره رنگ جهت جذب حداکثری گرمای ناشی از تابش خورشید. 

 

پنجره دوجداره شمشک جهت مناطق سردسیر

4- استفاده از یراق آلات دوحالته که بازشو پنجره  حداقل از 6 نقطه قفل شود و لاستیک های آب بندی و هوابندی در نتیجه این قفل ها به شدت به هم فشرده شوند و دیگر راهی جهت ورود هوای سرد وجود نداشته باشد. 

پنجره دوجداره دوحالته جهت مناطق سردسیر

 

5- استفاده از لاستیک های آب بندی از نوع epdm ، عملکرد این لاستیک ها در پنجره دوجداره همانند عملکرد لاستیک های درب یخچال می باشد که  تاثیر بسیار مهمی در چفت شدن درب یخچال دارند. لاستیک هایی از جنس epdm مقاومت بالایی در برابر گرم و سرد شدن در طی فصول گرم و سرد دارند. اگر از لاستیک غیر استاندارد و یا متفرقه استفاده شود این لاسیتک های در اثر گرم و سرد شدن خاصیت الاستیکه خود را از دست داده و به یک جسم صلب تبدیل شده و تیکه تیکه خورده و کنده می شوند و در هنگام بسته شدن پنجره ، بازشو پنجره خوب چفت نمی شود و سوز و سرما و گرد و خاک از محل بازشو به داخل نفوذ می کند. 

 

6- استفاده از شیشه های دوجداره کاملا شفاف و غیر رفلکس جهت جذب حداکثری حرارت ناشی از تابش خورشید. در مناطق سردسیر این نکته بسیار حائز اهمیت است که بتوان از گرمای حداکثری خورشید جهت گرم کردن فضای داخل استفاده کرد. بعنوان مثال در مناطق سردسیر نباید از شیشه های دوجداره رفلکس استفاده کرد چون باعث انعکاس نور و حرارت خورشید می گردند. اگر منطقه خیلی سردسیر باشد و از نظر هزینه هم مشکلی نداشته باشید می توانید از شیشه های کنترل کننده انرژی و یا همان low-e استفاده نمایید. عملکرد این شیشه ها در مناطق سردسیر بدین صورت است که 90 درصد حرارت ناشی از تابش آفتاب را جذب و به داخل خانه منتقل می کند و اشعه ماوراء بنفش خورشید را دفع می کند. 

پنجره دوجداره با شیشه low-e جهت مناطق سردسیر

7-نوع بازشو پنجره دوجداره در این مناطق بهتر است از نوع لولایی باشد و کمتر از بازشو کشویی که عایق حرارت کمتری دارد ، استفاده شود. در صورتیکه که حتما می خواهید پنجره ریلی داشته باشید از پنجره دوجداره ریلی مدل فولکس واگنی و یا پنجره آلومینیومی ترمال بریک مدل لیفت اند اسلاید استفاده نمایید. 

پنجره دوجداره ایرانی جهت مناطق سردسیر

8- نحوه نصب در مناطق سردسیر بسیار مهم می باشد. اگر از پنجره upvc می خواهید استفاده نمایید، با توجه به انبساط و انقباض پنجره در طی گرمای روز و سرمای شب و با توجه به اینکه upvc ضریب انبساط طولی بالایی دارد ، در اندازه گیری و نصب این پنجره حتما 8 میل بادخور جهت عرض و 8 میل جهت ارتفاع باید در نظر گرفته شود تا پنجره دوجداره upvc در طی انقباض و انبساط جای بازی کردن داشته باشد و در اثر فشار و تنگی دچار شکست و دفورمگی نشود. این میزان بادخود جهت پنجره های آلومینیومی با توجه به ضریب انبساط طولی پایین فلز آلومینیوم ، بین 3 الی 4 میل درنظر گرفته می شود. در نهایت فضای بادخور در نظر گرفته شده با تزریق فوم پلی ارتان پر می شود و سپس با چسب سیلیکون آب بندی می شود. نوع فوم و چسب استفاده شده نیز در این مناطق بسیار مهم می باشد. 

پنجره دوجداره جهت مناطق سردسیر و برفی

با توجه به مطالب گفته شده در این نوشته امید است توانسته باشیم  راهنمایی خوبی جهت انتخاب پنجره دوجداره مناسب مناطق سردسیری ، کرده باشیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر فنی و فروش شما می توانید با واحد فروش فاراد پنجره به شماره 22895334-22895334 تماس حاصل فرمایید. 

 

 

Rate this post

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top