skip to Main Content

مشخصات فنی و نقشه های اجرایی ساختمان های دولتی

قبل از آن که بخواهیم درباره ی لزوم استفاده از پنجره دوجداره در طرح ساختمان مواردی را بدانیم بهتر است درباره ی لزوم استفاده از نقشه ها در طراحی و ساخت ساختمان ها نیز مواردی را بیان کنیم.

نقشه های اولیه معماری همان پرسپکتیو هستند که به صورت سه بعدی نیز می باشند، این نقشه بسیار کاربردی برای تفهیم طرح به مجریان نیز می باشد.

معمولا نقش های اجرایی و فنی در سه فاز نیز اجرایی خواهند شد:

الف) نقشه های معماری: تهیه ی این نقشه به دلیل موارد گوناگونی نیز انجام میپذیرد که به منظور مشخص نمودن ابعاد بنا، جزئیات ظاهری و نماسازی های داخلی و خارجی می باشد که به منظور تفهیم مسائل اولیه به سازندگان و مجری ساختمان تهیه خواهد شد.

آن ها همچنین نیز قادرند که پس از اجرایی نمودن یک سلسله مسائل فنی، کار ساخت بنای مد نظر را در چهارچوب طرح معماری انجام دهند.

نکته ای که قابل ذکر است آن است که پس از تهیه ی طرح اول معماری، نقشه های دیگری هم تهیه خواهند شد که مکمل اصول اجرایی هستند و می توان به وسیله ی این نقشه ها بناهای بزرگی را ایجاد کرد.

پنجره دوجداره

ب) نقشه های اجرایی و استراکچر: جزئیات بسیاری در این نقشه ها به کار برده شده است که شامل پلان های موقعیت، پی سازی، طبقات، تیرریزی، شیب بندی، برش، نما و …می باشند. در این نقشه ها مشخصات به صورت دقیقی به کار برده شده است و به جهت اجرای دقیق و اصولی نیز تهیه خواهند شد، که سازندگان با استفاده از این نقشه ها و همچنین نقشه های جزئیات می توانند امور را به صورت دقیق تر و اصولی تری اجرایی نمایند.

با توجه به مشخصات زیر مقادیر (آیتم ها)، اسکلت ساختمان ها به صورت سفت کاری و نازک کاری ساخته خواهند شد.

به کار بردن این نقشه ها به خصوص در ساخت ساختمان های بزرگ و همچنین همکاری مهندسان معمار و محاسب آن ها با یکدیگر نیز موجب می شود که طرحی به وجود آید. در صورتی که این همکاری وجود نداشته باشد آنگاه امکان ساخت بنای بزرگ غیر ممکن خواهد بود.

ج) نقشه های تاسیسات: علاوه بر نقشه های معماری و استراکچری، استفاده از این نقشه ها الزامی می باشد با توجه به مواردی که در آن وجود دارد که شامل کلیات و جزئیات آبرسانی، فاضلاب، تهویه، دستگاه های گرم کننده و سرد کننده و به خصوص روشنایی برق نیز می باشد.

همانگونه که ذکر کردیم، این نقشه ها به خصوص در هنگام تعمیرات نیز بسیار کاربردی می باشند. به ویژه در حوادثی مانند زلزله، سیل و حریق که امکان تخریب یک قسمتی از بنا وجود دارد می توان با استفاده از نقشه های موجود در شناسامه نیز، ضایعاتی را که در ساختمان پدید آمده است را نوسازی کرد.

امروزه استفاده از پنجره دوجداره upvc به عنوان الزامی در ساختمان ها تعریف شده است و در این بین نیز طرح های پنجره ها نیز قابل اهمیت می باشد و بایستی طراحی ابعاد پنجره با توجه به کارکرد مورد نظر در هر بخش دولتی در نظر گرفته شود.

5/5 - (1 امتیاز)

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top