skip to Main Content

سبک معماری آلمانی

پنجره یکی از اجزاء مهم در نواع سبک های معماری می باشد، در یک سلسله مطالب دنباله دار می خواهیم به نقش پنجره در انواع سبک های معماری بپردازیم، در این نوشته به پنجره در سبک معماری آلمانی خواهیم پرداخت.

سبک معماری آلمانی

معماری در حقیقت هنری که، آمیخته شده با فرهنگ و آداب و رسوم و سلیقه های مختلف که این آمیختگی در نهایت به خلق یک طرح معماری میرسد.

ویژگی های کالبدی یک ساختمان و در واقع ظاهر یا پوسته خارجیش در معماری ایرانی نقش مهم و اساسی داره و داشته و در دوره های مختلف تحت تاثیر شرایط فرهنگی مختلف قرار گرفته و متنوع بوده که در دوره پهلوی هم به دلیل گسترش ارتباطات خارجی خصوصا با اروپا نوعی شیفتگی به معماری فرنگی در بین مردم وهم به دلیل استخدام و استفاده بیشتراز معماران خارجی که اکثر اون ها آلمانی بودن،زمینه رو برای بروز و ظهور سبک های مختلف معماری علی الخصوص سبک معماری آلمانی  فراهم کرد و بیشتر به ایجاد یک طرح و سبک از تلفیق معماری سنتی ایرانی توام با معماری اروپایی انجامید و تمرکز اصلی بر دو اصل بود یکی پاسداری از سنتهای کهن معماری ایران وپذیرفتن شیوه ها و تکنیک های نوین معماری.

سبک معماری آلمانی

ویژگی های سبک معماری آلمانی

وقتی صحبت از سبک معماری آلمان میشه به صورت ناخواسته اولین تصویری که به ذهنمون میرسه تصویر مدرسه باوهاوس و تاثیرش در معماری جهان می افتیم، آلمان دارای جاذبه های گردشگری زیبایی مثل دروازه برندونبرگ یا دیوار برلین که به جنگ جهانی دوم برمیگردئ.

به عنوان مثال شهر تریر یکی از جاذبه های گردشگری آلمان محسوب میشه که جزء قدیمی ترین شهر های این کشوره و وجود حمام آب گرم و تماشانش و دروازه تاریخی پرتا نیگرا مجموعه زیبایی از تاریخ معماری روم باستان رو به تصویر میکشد.
برلین که پایتخت این کشوره به مرکز هنر و تفریح شناخته میشه و با وجود 82 میلیون نفر جمعیت لقب پر جمعیت ترین کشور اروپایی رو به خود اختصاص داده است.

قدمت شهر برلین به قرن 13 میرسه که از لحاظ وسعت 9 برابر پاریسه و تراکم جمعیت کمتری هم نسبت به پاریس داره بعلاوه این کشور زادگاه موسیقی دانان مشهوری مثل: بتهوون و باخ و شومان و هاندل و… بوده است.

معماری کشور آلمان هم مثل کشور بزرگ و عزیز خودمون ایران در طول تاریخ دستخوش سبک های مختلف شده و در واقع منشاء معماری کهن آلمان میرسه به 120 سال بعد از میلاد مسیح.

در این زمان از اروپای مرکزی و غربی و همینطور کشور آلمان تحت سیطره و تسلط امپراطوری روم بوده که خود معماری روم تحت تاثیر الگوهای یونانی بوده که با اضافه شدن چند اِلمان به معماری یونان مثل طاق های نیم دایره ای یا استفاده از مصالح جدید در ساخت و ساز مثل مخلوط قلوه سنگ و مواد پزولانی و آهک و…. سبک منحصر به فردی ایجاد شده.

سبک معماری آلمانی

کور آلمان در طول قرن های متمادی به دلیل پادشاهان زیادی که داشته به تکه ها و بخش های مختلفی تقسیم شده و به همین دلیل از تنوع منطقه ای بالایی هم برخورداره و به طبع آن سبک بومی معماری این منطقه اغلب متنوع هست به طوری که سبک معماری هر شهری با شهر دیگه کاملا متفاوته در واقع کشور آلمان از تاریخچه غنی برخورداره و در بردارنده تمام سبک های مهم اروپاست از روم باستان گرفته تا پست مدرنیسم رو شامل میشه.

در واقع امپراطوری روم در یک برهه زمانی بخش بزرگی از آلمان کنونی رو در تصرف و قلمرو خودش داشته و همین امر باعث شده که بعضی از بقایای معماری روم باستان که مربوط به حدود 100 تا 150 سال بعد از میلاد مسیح وجود داره که از نمونه هاش میشه به دیوارهای کهنی که به جا مونده اشاره کرد که از مرزهای روم به حساب میامدن علاوه بر همه اینا ساختارهای نظامی مثل قلعه و استحکامات و بقایایی از یک پل رومی چشمه آب گرم و…. وجود داشته.

یکی از هنرها و سبک های معماری در این کشور سبک رومانسک که به دلیل داشتن عناصر رومی حت معنی رومی وار هم گرفته و از قرن دهم تقریبا شروع شده است.

حدودا تا اوایل قرن سیزدهم هم ادامه داشته و به تدریج به سبک گوتیک تبدیل شده و نا گفته نماند در این سبک از معماری کلیسا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و صرفا هم کاربرد مذهبی نداشته بلکه مکانی برای تجمع و سخنرانی محسوب میشده.

اگر بخواهیم به ویزگی های اصلی معماری این دوره اشاره کنیم باید به طاق های نیم دایره ای و دیوارهای کلفت و برج های کلیسایی مرتفع و پلان های متقارن و پنجره های جفت و کوچیک و طاق های مقاطع و…. اشاره کرد.

از اواسط قرن 21 میلادی سبک معماری گوتیک با بازسازی کلیسای دنیس فرانسه پا به عرصه گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی هم در اروپا رواج داشته.

سبک معماری آلمانی
از ویژگی های معماری گوتیک میشه به طاق های جناغی و قوس تیزه دار و رفیع بودن بنا و استفاده از شیشه منقوش و پشت بندهای آزاد که باعث کاهش ضخامت دیوارها میشه

همین امر باعث تعبیه پنجره های بزرگی در جدارهای دیوارها میشه، استفاده از پنجره های قدی و بلند در این نوع سبک از معماری به وفور دیده می شود.

از اینرو در ساختار این نوع پنجره های قدی و بلند باید از متریال پنجره دوجداره استاندارد آلومینیوم و یا upvc استفاده کرد.

در دوره 15 و 16 میلادی با پایان یافتن سبک گوتیک وارد دوره رنسانس شدیم که این دوره عناصر فرهنگی روم و یونان باستان نوزایی شد که به خودی خود جنبش فرهنگی مهمی بود و شروع دوران انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری شد

در واقع رنسانس یک تحول 300 ساله بوده که از فلورانس ایتالیا شروع شده ودوره خردگرایی،ریاضیات،منطق،انسان مداریو تفکرات مذهبی و جنبش دموکراتیک بوده و در عرض سه قرن کل اروپا رو گرفت.

سبک معماری آلمانی

از ویژگی های معماری این دوره میشه به ساخت بناهای شهری غیر مذهبی و ساخت کاخ و ویلاهای ییلاقی و احیای معماری روم و یونان و…. اشاره کرد.

نکته قابل توجه دیگری که وجود داره که قبلا هم اشاره کردیم اینست که برخی از آثار باستانی آلمان در جنگ جهای اول و دوم از بین رفتن یا آسیب دیدن که البته بعد از جنگ بسیاری ازساختمان ها براساس مکتب مدرنیسم بازسازی شدن ودر جریان همین بازسازی ها دقت فدای سرعت و تراکم فدای وسعت فضا شد و همین امر و تغییراتی که صورت گرفت بود باعث شده بود که بعضی از کارشناسان فعال در حوزه معماری بر این نظر باشن که سبک معماری قبل از دوره مدرن شرایط بهتری داشته و سبک معماری یا آثار جدید سرد و بی روح هستن و به نوعی پاسخگوی نیاز مردم نیستن.

افرادی که به کشورهای اروپایی  مختلف بخصوص گردشگری سفر میکنن بد نیست درباره سبک های مختلف معماری کشورهای دیگه اطلاعاتی کسب کنن که در اینجا میخواهیم به بررسی بعضی از ویژگی های سبک های مختلف معماری بپردازیم:

1-معماری کلاسیک که در واقع اثر جاودانه عصر طلایی رم و یونان محسوب میشه و در واقع ریشه اصلی سبک های معماری بعدی به حساب می آید که یکی از ارکان و ویژگی های اصلی این سبک معماری تناسبات اونه و از مهم ترین آثاری که با توجه به این سبک به یادگار مونده میشه به معابد سنگی،آمفی تئاترهای روباز و فضاهای جمعی مثل آگوراها اشاره کرد.

2-معماری بیزانسی که متعلق به امپراطوری بیزانس بوده و منعکس کننده معماری یونان و رم به حساب میاد و در درواقع از زمان بازسازی شهر بیزانتیوم که توسط کنستانتین کبیر انجام شده (قسطنطنیه فعلی) ایجاد شده که به شدت شامل پیچیدگی های هندسی میشه و به جای استفاده از سنگ در تزئینات،از آجر و گچبری استفاده میشه و وجود پنجره های متعدد و پر نور و گنبد های پیچیده که روی ستون های بزرگ قرار میگیرن از ویژگی های این سبک محسوب میشه.

3- سبک کارولنژی که مختص شمال اروپاست و در اواخر قرن 8 تا اوایل قرن 9 شکل گرفته و به شدت میل به تقلید از معماری رومی داشته

4- معماری رمانسک که مربوط به قرون وسطی در اروپاست و با طاق های نیم دایرش شناخته میشه و به نوعی اولین سبک معماری بومی اروپا محسوب میشه و از ویژگی های معماری این سبک میشه به طاق های گردو دیوارهای ضخیم وستون های بزرگ و برج های بلند و… اشاره کرد.

5-معماری گوتیک که در قرن 1 شروع و ایجاد شد و نمونه این سبک رو میتونیم در کلیساهای جامع و صومعه های اروپایی و قلعه ها و کاخ ها و ساختمان های شهرداری و… دید و از ویژگی های بارز این سبک هم میشه به طاق های نوک تیزو ستون های قوسی و سقف های دنده ای اشاره کرد.

6-معماری رنسانس که در بین قرن 14 و 17 مورد استفاده بوده و در مناطق گوناگون هم به چشم میخوره که منعکس کننده روح متریالیسم هست و از ویژگی های بارز این سبک معماری میشه به تناسب و تقارن و هندسه و نظم بین اجزا اشاره کرد نظمی که حاکم هست بر ستون ها و نماها و چهارچوب ها و…

7- باروک که از اواخر قرن 16 رواج پیدا کرد و بیشتر در بناهای مذهبی استفاده میشد و از ویژگی های اصلی این سبک میشه به استفاده جدی از رنگ و تزئینات و گچبری و مجسمه و راهروهای عریض در کلیسا ها اشاره کرد.

8- معماری روکو که دراواخر قرن 18 ایجاد شد و به عنوان یک جنبش هنری شناخته شد و از ویژگی های معماری این سبک میشه به تزئینات پر زرق و برق و رنگارنگ اشاره کرد.

9- نئوکلاسیک که در اوایل قرن 18 شکل گرفت و از سبک کلاسک باستان نشاُت میگیره و از افراطی که در سبک روکو در استفاده از تزئینات و عدم قرینگی داشت مقابله میکرد.

10- نئوگوتیک که در اواخر 1740 در انگلیس شکل گرفت که درواقع همون ویژگی های سبک گوتیک اصلی رو بازنمایی میکرد و شامل الگو های دکوراتیو و تاج زینتی نوک برج و پنجره های کشیده و باریک و بیرو زدگی بالای درب ورودی میشه.

11- معماری آرت نوو که مختص اروپا نیست و در واقع یک سبک بین المللی هنری و بین سال های 1890 تا 1910 به اوج شهرت خودش رسید و اولین خانه برگرفته از این سبک در بروکسل ساخته شدن مثل ویکتور هورتا و هنری فان دفلده و…

12- معماری آرت دکوکه کوتاه شده نام آرت دکوراتیو هست،علاوه بر معماری هنرهایی مثل هنرهای تصویری و دیزاین هم مورد استفاده بوده و در واقع بعد از جنگ جهانی اول در فرانسه ظهور پیدا کرده و خیلی چیزا مثل: جواهر آلات و مد و سالن های سینما و مبلمان و.. در آن دوران متاثر از سبک آرت دکو بوده.

امید است مطالب نوشته شده مورد استفاده شما بازدید کننده محترم قرار گرفته باشد.

Rate this post

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top