skip to Main Content

علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره

در این نوشته می خواهیم به علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره بپردازیم، همه ما ممکن است با این اتفاق بر خورده باشیم که شیشه دوجداره   پنجره دوجداره  خانه،  خود به خود و بدون هیچ ضربه ای دچار شکست شده باشد.

شکست ناگهانی و خود به خودی شیشه دوجداره به چندین دلیل اتفاق می افتد، در این نوشته می خواهیم به راه کارها نیز بپردازیم.

شیشه پنجره دوجداره

علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره:

  • شکست ناشی از اختلاف فشار هوا : اگر بین محل تولید شیشه دوجداره و محل نصب آن اختلاف فشار وجود داشته باشد در صورت انجام ندادن عملیات AIR BALANCE  پس مدتی از نصب شیشه دوجداره در محل شکست و ترکیدن شیشه ها اتفاق می افتد.
  • بعنوان مثال اگر شیشه دوجداره ای در تهران تولید شود و گاز بصورت استاندارد مابین دوجدار تزریق شود و سپس این شیشه به پروژه ای در سواحل مازنداران ارسال شود، با توجه به اینکه در سواحل دریا با توجه به پایین بودن ارتفاع ، فشار هوا بالا می باشد و به شیشه دوجداره فشار وارد می کند و چون فشار مابین دوجدار شیشه کمتر از فشار هوا در منطقه مازندران می باشد، شکست اتفاق می افتد.

 

  • شکست شیشه دوجداره
    نحوه  شکست شیشه در اثر اختلاف فشار هوا/علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره

در این حالت و جهت جلوگیری از این اتفاق در هنگام ارسال شیشه ها به منطقه ، در هنگام تخلیه عملیات ایربالانس صورت می گیرد و فشار بین دوجدار شیشه با فشار هوا در آن منطقه برابر می شود و دیگر شکست اتفاق نمی افتد. راه حل دیگر تغییر میزان درصد گاز تزریقی می باشد بسته به اینکه شیشه به یک منطقه بافشار بالا( کنار دریا) و یا یک منطقه با فشار کم ( کوهستانی و مرتفع ) ارسال می گردد.

  • شکست در اثر ایجاد درزه : ممکن است شیشه دوجداره شما در هنگام نصب در پنجره کاملا سالم باشد اما چند روز بعد ناگهان یک خط شکست از از پایین به سمت بالا و به صورت مورب ایجاد می باشد، دلیل این شکست آن است که در هنگام ارسال شیشه و تخلیه آن و یا حین جابجا کردن ، یک درزه کوچک و ریز در پایین شیشه ایجاد شده است که پس از نصب به تدریج این درزه رشد می کند و به سمت بالا و بصورت یک خط شکست در می آید.
  • شکست شیشه بر اثر فشار زهوار و فریم پنجره: اگر شیشه دوجداره شما با ضخامت بیشتری نسبت به ضخامت مورد نیاز و استاندارد پنجره دوجداره شما ساخته شده باشد و زهوار شیشه ها در هنگام نصب به سختی جازده شود و شیشه تحت فشار باشد، ممکن است بعد از مدتی با توجه به تحت فشار بودن شیشه در فریم پنجره ، شکست ایجاد شود.

یکی دیگر از دلایل خودکشی شیشه سکوریت وجود ناخالصی هایی در شیشه خام می باشد که پس از عملیات سکوریت این ناخالصی ها دربین مولکول های شیشه میل به انبساط دارند که همین موضوع باعث خودکشی ناگهانی شیشه سکوریت می گردد.

  • شکست شیشه دوجداره در حالتی که سکوریت می باشد: وقتی هر دوجدار شیشه پنجره شما سکوریت شده باشد یعنی مقاومت بالاتری در برابر ضربه و شکست دارند و در هنگام شکستن به ذرات ریز کریستال و غیر قابل برنده تبدیل می شوند که کاملا ایمن می باشند. از این جهت به شیشه سکوریت شیشه ایمنی نیز گفته می شود. اما شیشه سکوریت ممکن است به خودی خود ناگهان پودر شود و بشکند، دلیل این اتفاق تنش های موجود در شیشه سکوریت می باشد که به خود کشی شیشه معروف می باشد ، شیشه خود به خودی ناگهان می شکند.
علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره
نحوه شکست شیشه سکوریت

یکی دیگر از دلایل خودکشی شیشه سکوریت وجود ناخالصی هایی در شیشه خام می باشد که پس از عملیات سکوریت این ناخالصی ها دربین مولکول های شیشه میل به انبساط دارند که همین موضوع باعث خودکشی ناگهانی شیشه سکوریت می گردد.

شکست شیشه سکوریت
نحوه شکستن شیشه سکوریت/علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره

بیشتر بدانیم: فرآیند تولید شیشه های سکوریت

شیشه سکوریت

  • شکست شیشه در اثر تماس با فلز: یکی دیگر از دلایل  علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره  محل نصب نامناسب آن می باشد. اگر محل نصب شیشه دوجداره استاندارد نباشد و شیشه و یا گوشه ای از شیشه مخصوصا شیشه سکوریت با یک قطعه فلز مثل کانکتور پنجره و یا پیچ در تماس باشد ، در هنگام گرما و سرما شیشه دوجداره به طور ناگهانی می شکند.

علت شکستن خود به خود شیشه دوجداره

راه حل و نتیجه:

با توجه به موارد گفته شده  پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری از این گونه شکست ها پنجره دوجداره خود را از نمایندگی ها و تولید کنندگان معتبر تهیه نمایید ، شیشه دوجداره سکوریت اگر به صورت استاندارد سکوریت شده باشد و از شیشه های فلوت درجه A در آنها استفاده شده باشد شکستهای ناشی از خودکشی در آنها به ندرت دیده می شود .

و یا اینکه اگر شیشه دوجداره در هنگام تولید توسط ماشین آلات استاندارد برش و تولید شده باشد و به صورت اصولی حمل و نصب گردد، شکست های ناشی از وجود درزه و یا نصب غیر استاندارد و یا شکست در اثر اختلاف فشار هوا در شیشه های بسیار بسیار پایین می آید. این نکته بسیار بسیار مهم است که در هنگام تولید شیش دوجداره محل نصب شیشه در نظر گرفته شود تا با روش های گفته شده از شکست شیشه در اثر اختلاف فشار جلوگیری شود.

 

5/5 - (2 امتیاز)

تعداد 0 نظر و سوال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top