skip to Main Content

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc بسیار مهم می باشد. اگر در پنجره دوجداره شما از شیشه دوجداره غیر استاندارد و بدون گاز آرگون استفاده شده باشد ، پنجره UPVC و یا پنجره آلومینیومی شما هرگز یک پنجره عایق نخواهد بود.

پس نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc  بسیار مهم می باشد در این نوشته می خواهیم به اهمیت تزریق گاز آرگون در فضای بین دوجدار شیشه بپردازیم. چرا در شیشه دوجداره گاز آرگون تزریق می کنند؟

قیمت انواع پنجره  دوجداره upvc با شیشه دوجداره استاندارد با تزریق گاز آرگون:

محاسبه آنلاین قیمت پنجره دوجداره 1402

 

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

امروزه با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و هزینه های سرمایش و گرمایش مکان های مسکونی، تجاری و اداری، لزوم استفاده از گاز آرگون در تولید شیشه دوجداره از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در نوشته ذیل سعی شده است با بررسی 2 پارامتر سرعت صوت در گاز آرگون و ضریب هدایت گاز آرگون، به بررسی نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc بپردازیم.
همانطور که می دانید در کارخانجاتی که در آنها شیشه دوجداره به صورت تماماً صنعتی تولید می گردد، حتماً در بین دوجدار شیشه گاز آرگون به میزان مشخص تزریق می گردد.

با توجه به اینکه گاز آرگون گازی است بی اثر در نتیجه در داخل شیشه و در بین دوجدار، هیچ ترکیب شیمیایی با دیگر اجزاء شیشه دوجداره مثل شیشه، اسپیسر و چسب نخواهد داشت و در نتیجه بهترین گزینه از این نظر می باشد.

بیشتر بدانید: قیمت انواع پنجره دوجداره 

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

همانطور که دیده می شود ضریب هدایت آرگون بعد از شیشه و هوا، پایین تر از همه می باشد. هرچه قدر ضریب هدایت پایین تر می باشد. انتقال انرژی به کندی صورت می گیرد.

با توجه به فرمول ضریب انتقال حرارت، می توان به این نتیجه رسید که هرچه میزان K و یا همان ضریب هدایت جسمی پایین تر باشد، ضریب انتقال حرارت نیز پایین تر می شود.

آرگون و کاهش شدت صوت

با تزریق گاز آرگون تا میزان %90 از حجم بین دوجدار شیشه، با توجه به سنگین بودن آن نسبت به هوا، هوا از بین دوجدار شیشه کاملاً خارج می گردد.

سرعت عبور صوت در هوا برابر است باM⁄S 350 در دمای c°27 و در گاز آرگون برابر است با M⁄S 320 در دمای c°27 ، همین امر نشان دهنده این است که صوت وقتی به یک فضای پر شده از آرگون برخورد می کند نسبت به فضایی که از هوا پر شده باشد، سرعت آن کاهش می یابد در واقع با سرعت کمتری این فضا را طی می کند.

پس می توان نتیجه گرفت که در صورت تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره سرعت صوت کاهش و در نتیجه آلودگی صوتی نیز کاهش می یابد .
مطابق با فرمول زیر هر چقدر دما افزایش یابد دسرعت صوت نیز افزایش می یابدو محاسبات فوق در دمای c°27 انجام شده است.
V=√(γRT/M)

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

آرگون و کاهش ضریب هدایت

گاز آرگون دارای ضریب هدایتی معادل 0.0177W/(M.K) می باشد. در جدول ذیل ضریب هدایت عناصر مختلف آورده شده است:
شیشه W/(M.K) 1.4
هوا 0.0263
آرگون 0.0177
کریپتون 0.0094

همانطور که دیده می شود ضریب هدایت آرگون بعد از شیشه و هوا، پایین تر از همه می باشد.

هرچه قدر ضریب هدایت پایین تر می باشد انتقال انرژی به کندی صورت می گیرد. با توجه به فرمول ضریب انتقال حرارت، می توان به این نتیجه رسید که هرچه میزان K و یا همان ضریب هدایت جسمی پایین تر باشد، ضریب انتقال حرارت نیز پایین تر می شود.
K/(P*C_P ) α=

سرعت عبور صوت در هوا برابر است باM⁄S 350 در دمای c°27 و در گاز آرگون برابر است با M⁄S 320 در دمای c°27 ، همین امر نشان دهنده این است که صوت وقتی به یک فضای پر شده از آرگون برخورد می کند نسبت به فضایی که از هوا پر شده باشد، سرعت آن کاهش می یابد در واقع با سرعت کمتری این فضا را طی می کند.پس می توان نتیجه گرفت که در صورت تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره سرعت صوت کاهش و در نتیجه آلودگی صوتی نیز کاهش می یابد .

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc

هرچه قدر ضریب انتقال حرارت پایین تر باشد بهتر است در واقع ان عنصر و یا آن جسم از saving انرژی بالاتری برخوردار می باشد، از اینرو می توان نتیجه گرفت که تزریق گاز آرگون در بین دجدار شیشه دوجداره باعث saving انرژی بهتری نسبت به هوا می شود.

گاز کریپتون با ضریب هدایت 0.0094 دارای عملکرد بهتری نسبت به گاز آرگون در عایق سرما و گرما بودن شیشه دوجداره دارد اما به دلیل سمی بودن و قیمت بسیار بالا تنها در موارد خاص از ان استفاده می گردد.

از این گاز در شیشه های دوجداره اماکن کنار فرودگاه ها و یا کارخانجات بزرگ با آلودگی صوتی بالای 80 دسیبل استفاده میشود.

نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc
با توجه به مطالب ارائه شده می توان به این جمع بندی رسید که گاز آرگون با توجه به اینکه هم ضریب انتقال حرارتی پایین دارد و هم باعث کاهش سرعت صورت می گردد، از نظر عایق کردن شیشه دوجداره در برابر صوت و گرما و سرما، نقش بسزا و مهمی را در شیشه دوجداره دارد.

5/5 - (6 امتیاز)

تعداد 39 نظر و سوال

    1. چهت اطمینان از وجود گاز آرگون حتما دفت فرمایید که در داخل دوجداره و روی اسپیسر های شیشه دوجداره سوپاپ های گاز تعبیه شده باشد. شیشه دوجداره حاوی گاز آرگون در روزهای سرد چدار داخلی آن گرم تر از جدار خارجی می باشد.

    2. بهترین روش برای تشخیص و وجود گاز بین جداره ها استفاده از دستگاه مخصوص تست گاز بین دو لایه شیشه ( SPARKLIKE ) می باشد که این روش یکی از بهترین روش های موجود در سطح کشور می باشد که با وجود قیمت بالای این دستگاه و هزینه های تهیه کردن زیاد این دستگاه همکاران مربوطه در شرکت توانسته اند این آزمون در شرکت به نحو احسن صورت گیرد.آزمون گستر مینا

      همچنین باید در نظر داشت که انجام این آزمون روی شیشه های دودی شده و همچنین شیشه های دارای لایه پوششی
      (COAT ) و شیشه های لمینیت شده امکان پذیر نمی باشد و به این معناست که در شیشه های دو جداره اگر یکی از لایه ها بصورت موارد فوق بوده و لایه دیگر شیشه ساده و یا سکوریت باشد امکان انجام آزمون وجود دارد.

    1. باسلام
      بله موجود می باشد. جهت مناطق با آلودگی صوتی بسیار بالا از پنجره دوجداره با شیشه دوجداره ای استفاده می شود که بجای گاز آرگون در آن گاز کریپتون sf6 تزریق شده است. مثل مناطق همجوار با فرودگاه. سرعت انتقال صوت در این گاز sf6 بسیار کاهش پیدا می کند. معایب این گاز هزینه بسیار بالای آن و سمی بودن آن است. پنجره دوجداره با تزریق گاز sf6 و شیشه دوجداره ای که یک جدار آن لمینیت باشد، کاملا عایق در برابر صوت می باشد.

  1. باسلام
    ممکن است بفرمایید ضخامت اسپیسر بعبارتی فاصله بین دو شیشه چه تاثیری درعایق حرارت ویاعایق صوتی شیشه دوجداره دارد ؟

    1. باسلام
      هرچقدر فضای بین دوجدار شیشه در پنجره دوجداره بیشتر باشد حجم بیشتری جهت تزریق گاز بوجود می آید و در نتیجه سرعت صوت بیشتر کاهش می یابد.

  2. سلام
    سمی بودن گاز در موقع شکستن احتمالی شیشه خطر کشتن افراد خصوصا خردسال و پیر را دارد؟

    1. با سلام
      خیر- گاز تزریق شده در شیشه دوجداره جهت پنجره دوجداره از نوع آرگون می باشد که گازی است بی بو بی اثر و غیر سمی می باشد.

    2. سلام
      خیر- اما اگر در حجم بالا باشد امکان مسمومیت وجود دارد و خیلی به ندرت هم اتقاف می افتد که کل شیشه های یک ساختمان هم زمان شکسته شود.

  3. ببخشید من سفارش شیشه با گاز sf6 درا داده‌ام و فرمودید که از معایب این گاز، سمی بودن آن است! این سمی بودن در صورت شکسته شدن شیشه تا چه میزان میتواند خطرساز باشد.
    آیا خطر مرگ و یا آسیبهای جبران ناپذیر دارد؟

  4. ببخشید من سفارش شیشه با گاز sf6 درا داده‌ام و فرمودید که از معایب این گاز، سمی بودن آن است! این سمی بودن در صورت شکسته شدن شیشه تا چه میزان میتواند خطرساز باشد.
    آیا خطر مرگ و یا آسیبهای جبران ناپذیر دارد؟

    1. با سلام
      بستگی دارد به حجم گاز تزریقی بین دوجداره شیشه ها و سایز و ابعاد شیشه ها. معولا در متراژ پایین و حجم کم زیانی ندارد.

  5. سلام
    میخواستم بپرسم
    2 عدد شیشه 6 میلی ، عایق صوتی بهتری خواهد بود
    یا 1 عدد 6 میلی و یک عدد 4 میلی و گاز آرگون بیشتر

    1. باسلام
      شیشه دوجداره 6میل و 4میل ساده با فاصله و یا همان اسپیسر 12 میلیمتر به بالا عایق صوتی بهتری نسبت به دو عدد شیشه 6میل است. صوت در برخورد با شیشه 6میل یک شکست پیدا می کند و سپس در برخود با شیشه 4میل هم یک شکست. در واقع با یک زاویه شکست و یکسان از فضای بین دوجداره شیشه عبور نمی کند. بهتر است ضخامت های دوجدار یکسان نباشد تا موج به شکستهای متعدد عبور کند و از شدت آن کاسته شود.

  6. سلام خسته نباشید.
    میگن شیشه دو جه داره کمتر نم و بخار رو سطح داخلیش میشینه ، ولی پنجره های ما الان از پنجره های قدیمی بیشتر نم میگیره.
    چرا اینجوریه به کیفیت و گاز داخلش بستگی داره؟
    ممنون میشم جواب رو برا ایمیل کنید.
    milad.alizadeh9631@yahoo.com

    1. با سلام
      بخار گرفتن سطح شیشه 2 علت دارد:
      1- اختلاف دمای سطح داخلی و خارجی شیشه بسیار است.
      2- در شیشه دوجداره گاز تزریق نشده است.

  7. سلام . خسته نباشید.آیا ممکن با گذشت زمان شیشه دوجداره عمکرد خود را از دست داده و در برابر صوت و دما عایق نباشد به دلیل کاهش گاز ! در این صورت چاره کار چیست؟ تزریق مجدد گاز یا نه؟ ممنون از راهنمایی شما.

    1. با سلام
      بله این امکان وجود دارد و آن هم به دلیل خروج گاز می باشد. متاسفانه باید شیشه دوجداره تعویض گردد. شیشه هایی که غیر صنعتی تولید می شوند این مشکل را دارند.

  8. با سلام. بنده نصاب هستم. تعدادی شیشه دوجداره درست کردم و آرگون هم تزریق کردم. در دمای آذر ماه اهواز تعدادی از شیشه ها بخار زده ن. شیشه ها رو به صورت ایستاده و از سوراخ بالا گازگیری کردم. اما سلیکاژل کم ریختم از ماستیک آماده (که با تیوپ چسب سیلیکون هستن) استفاده کردم. به نظرتون مشکل کجاست ؟؟

    1. باسلام
      سیلیکازل حداقل باید در سه ضلع اسپیسر شیشه دوجداره تزریق گردد و دفت گردد که سوراخ های تعبیه شده بر روی اسپیسر ها درست باشد و سوراخ ها گرفته نباشند.
      باید از چسب بوتیل تزریقی استفاده شود و همچنین چسب ثانویه پلی سولفاید با ترکیب مناسب.

  9. سلام شیشه دوجداره در ابعاد خیلی بزرگ(مثلا 2/70در 2/85) در هنگام دوجداره کردن و چسب زدن وسط شیشه در یک نقطه بهم میرسه و توی نور رنگین کمونی میشه . ایا روش خاصی برای دوبل کردن این نوع شیشه ها وجود داره؟

  10. سلام شیشه دوجداره در ابعاد خیلی بزرگ(مثلا 2/70در 2/85) در هنگام دوجداره کردن و چسب زدن وسط شیشه در یک نقطه بهم میرسه و توی نور رنگین کمونی میشه . ایا روش خاصی برای دوبل کردن این نوع شیشه ها وجود داره؟

    1. با سلام
      جهت جلوگیری از این اتفاق باید از شیشه های با ضخامت 6میل و اسپیسر 20 یا 18 استفاده شود.

  11. سلام شیشه دوجداره که ما تولید میکنیم با دستگاه پرس حرارتی تک سر هستش گاز ارکون هم تزریق میکنیم دستگاه گاز ارکونمون هم ابعاد شیشه را میدیم بعد گاز طزریق میشه وهروقت پر شد دستگاه صوت میکشه .مشکای که ماداریم سمت داخل خونه بخار میزنه تو هوای سرد شیشه های مورد استفاده چهار چهار بااسپیسرده هستش ممنون میشم راهنمای بکنین

    1. باسلام
      باید تهویه مطبوع داخل ساختمان برفرار باشد. و از میزان رطوبت داخل ساختمان کاسته شود.

  12. سلام بنده تولید کننده شیشه دوجداره هستم چرا بعضی مواقع شیشه ها ازداخل عرق میکنند نه همه شیشه ها ممکنه از. رطوبت ساختمون باشه؟ ممنون

    1. با سلام
      این وضعیت ارتباط مستقیم به محل نصب پنجره دوجداره و میزان رطوبت داخل ساختمان دارد . باید تهویه داخل ساختمان عملکرد بهتری داشته باشد.

  13. باسلام
    پنجره های خونه ماالومینیوم قوطیه باشیشه دوجداردستی وجلوخیابون پررفت وامدوسروصدا،میشه بفرمایین ازچه نوع مشخصات یوپی وی سی استفاده کنم که الودگی صوتی ازبین بره وایاواقعاباپنجره های خودم خیلی متفاوته؟ممنون

  14. باسلام و عرض وقت بخیری و خسته نباشید،
    بغیر از سوپاپ های گاز تعبیه شده روی اسپیسرهای شیشه دوجداره، به چه صورت قبل از نصب پنجره بر روی چهار چوب و چگونه میتوان متوجه شد که آیا از گاز آرگون بین شیشه ها استفاده شده است یا نه؟ آیا راهی وجود دارد که بصورت عملی قبل از نصب امتحان شود که گاز آرگون درون پنجره ها استفاده شده است یا نه؟
    با تشکر از پاسخ شما بزرگوار

    1. باسلام
      اگر شیشه دوجداره به صورت کاملا صنعتی تولید شده باشد ، گاز آن نباید خالی شود. اگر گاز خالی شود مزایای خود را از دست خواهد داد.

  15. سلام
    منزل ماکنارخیابونیه که شلوغ وپرسروصداست وپنجره هامون قوطی الومینیوم وشیشه دوجداره دستی است،ایاپنجره های دویاسه جدارهupvcمیتونه مشکل ماروحل کنه وخیلی باپنجره ماتفاوت داره،خیلی ممنون میشم ازراهنماییتون

  16. با عرض سلام و خسته نباشید
    فرم پنجره های منزل ما آلومنیوم و قدیمی و از نوع ریلی میباشد.آیا با تعویض شیشه ها و تبدیل به شیشه دو جداره مشگل سر و صدای بیرون حل میشود یا نه
    یا کلا باید هم فرم و هم شیشه ها را تعویض کنم.
    با تشکر.

  17. سلام
    پنجره دوجدار ۶و۴ میل به ابعاد
    ۱۸۰ در۱۳۰ زمان نصب از نظر استاندار چند عدد پیچ خودکاری بایستی به فرم قوطی بسته بشه
    باتشکر

  18. سلام و خسته نباشید
    پنحره های دو جداره ما عایق صوتی مناسبی ایجاد نمیکنند ، دو سئوال داشتم 1 از کحا متوجه بشویم که گاز تزریق شده؟ 2 اگر گاز نداشته باشد امکان تزریق گاز در منزل هست؟
    ممنون

  19. سلام
    وقتی شیشه دوجداره رو میارن چطور می تونیم تست کنیم که گاز آرگون دارد یانه ؟

    فشار گاز داخل دوجداره به چه میزان باید باشد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top