skip to Main Content

هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

در این نوشته می خواهیم به هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست بپردازیم. همانطور که می دانید اکثر تولید کنندگان پنجره های دوجداره این ادعا را دارند که تمام محصولات ما آب بند و هوابند می باشند، در این نوشته می خواهیم به روش های رسیدن به این ادعا بپردازیم.

اندازه‌گيري ميزان نفوذ هوا از درزهاي درب‌ ها و پنجره‌ هاي خارجي ساختمان‌ ها و کنترل ميزان هوابندي آن‌ها از چند نظر حائز اهميت است.

اولاً امکان اعمال استانداردهايي که براي صرفه‌جويي انرژي مهم مي‌باشند را فراهم مي‌آورد. ثانيا با عنايت به کلاس داده شده به اين اجزا براي مهندس محاسب تاسيسات دفتر جهت طراحي سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي را بوجود مي‌آورد.

ثالثاً به خريدار امکان انتخاب درب يا پنجره مناسب را با توجه به نوع و محل استفاده جهت صرفه‌جويي در مصرف انرژي و هزينه‌هاي مربوطه مي‌دهند. در اين مقاله و بر مبناي اطلاعات موجود و محاسبات انجام شده، اهميت درزبندي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني در موضوع صرفه‌جويي مصرف انرژي نشان داده شده است.

سپس در مورد تجهيزات انجام آزمايش هوابندي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني و نحوه انجام آزمايش باتوجه به استانداردهاي مختلف بحث شده است.

در نهایت خلاصه ای از این اقداماتی در این زمینه انجام شده است و در مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان برای تجهیز آزمایشگاه مربوطه در پروژه ای با کارفرمایی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور ارائه شده است.

 

هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست
هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی

 

مقدمه

هواي بيرون که به داخل ساختمان منتقل مي‌شود چه بصورت خواسته باشد (از طريق دستگاه‌هاي تهويه مطبوع جهت تعويض هوا ) و يا بصورت ناخواسته (از طريق نفوذ از ميان شکاف پنجره‌ها و درب‌ها)، از دو جهت مهم است.

اولین نکته آن است که برای کاهش آلودگی هایی که در داخل ساختمان تولید می گردد، هوای بیرون مورد نیاز می باشد و دومین نکته آن است انرژی لازم برای سرد و گرم نمودن این مقدار از هوای بیرون، میزان قابل توجه ای از آن توسط دستگاه های سرمایشی و یا گرمایشی صورت میگیرد.

از همین روی مناسب ترین راه برای بهینه سازی مصرف انرژی، کنترل مقدار نفوذ هوا می باشد. همچنین برای تعیین ظرفیت دستگاه ها بایستی از میزان نشتی هوا اطلاع لازم داشته باشید و بایستی در بیشترین میزان ظرفیت گرمایی یا سرمایی انجام شود.

معمولا در ساختمان هایی که در آن ها از سیستم تهویه استفاده نمی شود و هوای لازم برای تهیه مطبوع و مناسب برای ساختمان ها وجود ندارد، از درب و پنجره هایی باز استفاده می شود که هوای آزاد در ساختمان جریان داشته باشد.

به طور معمول در ساختمان هایی که سیستم تهویه مطبوع در آن به کار گرفته شده است، هوای تازه با استفاده از فن یا بلاور از طریق مجراهای پیش بینی شده به صورت کنترل شده وارد ساختمان می گردند و می توان فرض بر آن دانست که حداقل هوای تازه برای مقابله با آلودگی ها و بوی نامطبوع و رطوبت ناشی از بازدم ساکنین نیز تامین خواهد شد.

براساس مطالعاتی که روی ساختمان های مختلف در کانادا انجام شده است، نشانگر آن است که نشت ناخواسته هوای بیرون به داخل از طریق شکافی صورت میگیرد که در پنجره ها قرار دارد و این پنجره ها در ساختمان های اداری یک سوم از سطح دیوارهای خارجی را شامل می گردد، بنابراین هوابندی مناسبی در آن وجود ندارد در شرایطی که باد با سرعت km/hr 40 می وزد در تابستان حدود 45 درصد از گرما جذب و در زمستان حدود 60 درصد از گرما افت خواهد کرد.

این موضوع نشان دهنده ی آن است موردی که بسیار بر روی مصرف انرژی تاثیرگذار می باشد، میزان هوابندی و هزینه های ناشی در ساختمان هایی می باشد که از سیستم تهویه استفاده می کنند و همچنین کنترل میزان نشت برای ساختمان هایی که از سیستم تهویه مطبوع استفاده می کنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

با توجه به مطالب گفته شده يکي از پارامترهاي مهم در انتخاب درب‌ها و پنجره‌ها، ميزان نفوذ پذيري هوا در آن‌ها مي‌باشد. همچنين لازم است که درب‌ها و پنجره‌هاي ساخته شده قبل از نصب مورد آزمايش قرار گيرند و ميزان هوابندي آن‌ها اندازه‌گيري شود.

با در نظر داشتن میزان عبور هوا از پنجره ها، در صورتی که اختلاف فشار معینی مد نظر باشد، بایستی کلاس مورد نظر به آن ها داده شود تا هم خریدار راحت بتواند درب و پنجره ی موررد نظر خود را با توجه به میزان عبور هوا از آن ها انتخاب کند و همچنین مهندس محاسب تاسیسات نیز بتواند بار حرارتی ناشی از نفوذ هوا را در نظر بگیرد.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

 

 

هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست
هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی

اهميت انجام آزمايش هوابندي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني

همانگونه که در مطالب قبلی ذکر کردیم هوایی که از طریق درز درب ها و همچنین پنجره ها نفوذ می کند کنترل نشده می باشد و همچنین به صورت ناخواسته است. دلیل این نفوذ هوا اختلاف فشاری است که ناشی اختلاف دما در هوای بیرون و داخل می باشد و آن هم به دلیل فشار ناشی از باد می باشد.

فشار استاتيک بر روي سطوح خارجي يک ساختمان از جمله بر روي سطح خارجي پنجره‌ها و درب‌ها به فشار ديناميکي جريان هواي يکنواخت باد بستگي دارد. فشار باد يا فشار ديناميکي طبق رابطه برنولي بصورت زير بيان مي‌شود:

Pu = Cp ρ v2 / 2
Pu = فشار ديناميکي (pa)
Cp = ضريب فشار سطح
P = چگالي (Kg / m3)
V = سرعت باد (m/sec)

Cp ضریبی است که به زاویه ی برخورد باد با ساختمان و همچنین با توجه به ارتفاع ساختمان نیز بستگی دارد. در صورتی که باد به حالت عمودی به ساختمان برخورد نماید و همچنین در صورتی که ارتفاع ساختمان کمتر از 10 متر باشد آنگاه این ضریب یا همان Cp در بخش قابل توجهی به سطح حدود یک می رسد. همچنین با توجه به میزان برخورد باد و زاویه ی آن این ضریب نیز می تواند منفی باشد. به طور مثال در قسمت پشتی ساختمان این ضریب منفی می باشد.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

اختلاف فشار هواي سطح هوا بيروني و داخل يک ساختمان عبارتست از :

ΔP = p ° + Cp ρ v 2 /2 –p i
°p = فشار استاتيک جريان آزاد و يکنواخت باد دور از ساختمان
p i = فشار داخل ساختمان
نفوذ هوا به داخل ساختمان يا از داخل به بيرون را مي‌توان از طريق کاهش اختلاف فشار بين دو سطح بيروني و داخلي و يا بهبود هوابندي اجزا ساختمان از جمله درب‌ ها و پنجره‌ ها کاهش داد.
با توجه به آزمایش های انجام شده بر روی ساختمان های مختلف در ایالت های آمریکا، با توجه به آمار گرفته شده میزان 75 درصد از ساختمان ها، هوایی که به داخل آن به صورت ناخواسته نفوذ می کند معادل 2/1 تا 1 دفعه تعویض هوای ساختمان در یک ساعت است و در مابقی ساختمان ها (25%) این میزان به اندازه ی 2 دفعه تعویض هوا نیز افزایش می یابد.
بار سرمايي و يا گرمايي ناشي از اين تعويض هوا توسط رابطه زير بيان مي‌شود:
q s = Q ρ C p ΔT
q s = گرماي قابل حس (Kw)
Q = نرخ نفوذ هوا (m3 / sec)
ρ = چگالي هوا (Kg/m3)
C p= گرماي ويژه هوا ( 1Kj/Kg-K)
ΔT = اختلاف دماي هواي بيرون و داخل

این رابطه تنها بیان کننده ی بار گرمایی بخش محسوس می باشد و همچنین اگر هوای بیرون و داخل که رد و بدل می شود از نظر میزان محتویات رطوبتی متفاوت باشند، آنگاه مقدار بار گرمایی یا سرمایی نیز بیشتر می گردد، همچنین میزان هوایی که به داخل ساختمان نشت می کند با توجه به میزان شرایط آب و هوایی نیز وابسته می باشد.

با توجه به این رابطه در در یک ساختمان :

(q s = Q ρ C p ΔT)

در صورتی که زیربنای ساختمان 100 متر مربع ( حجم داخلی حدود 300 متر مکعب) باشد اما درب و پنجره دوجداره آن دارای آب بندی مناسبی نباشد در شرایطی که میزان اختلاف دمای داخل و بیرون زیاد باشد و این میزان 20 درجه سانتی گراد باشد آنگاه نشت هوا معادل یک بار تعویض هوا در ساعت فرض گردد بار حرارتی اضافی حدود 2.5 کیلو وات می باشد، که میزان قابل توجهی می باشد و همچنین تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن دارد.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

علاوه بر صرفه‌ جويي در مصرف انرژي برخي از اصول و دلايل ديگر کنترل نشت هوا به داخل ساختمان‌ ها عبارتند از:

1- جلوگيري از نفوذ رطوبت هواي خارج ساختمان به داخل
2- جلوگيري از نفوذ آلودگي‌ها و حشرات
3- ايمني بهتر در برابر آتش سوزي
4-  میزان آسودگی بیشتر ساکنین با استفاده از جلوگیری کردن از سرمایش و یا گرمایش مستقیم آن ها  و همچنین وسایل دیگر توسط هوای بیرون

 

هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

آزمايش هوابندي بر روي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني

با توجه به محاسبات انجام گرفته در قسمت قبل لزوم انجام آزمايش هوابندي بر روي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني که بطور تجاري و بصورت پيش ساخته عرضه مي‌شوند مشخص مي‌باشد.

این آزمایش بدین منظور انجام می گردد تا میزان عبور هوا از درزهای قسمت های بازشو زمانی که تحت اختلاف فشار معینی قرار دارند از این احزاء مورد بررسی قرار گیرد. انجام این آزمایش نه تنها میزان هوابندی درب و پنجره های ساختمانی را کنترل می کند بلکه امکان اعمال مقررات به خریدار برای انتخاب مناسب ترین نوع پنجره به صورت دقیق تر با توجه به نوع و محل استفاده را به مهندس محاسب تاسیسات می دهد.

تجهيزات مورد نياز جهت انجام آزمايش

این آزمایشی که صورت میگیرد عبارت است از نصب و آب بندی نمونه آزمایش بر روی محفظه آزمایش و ارسال هوا به این محفظه در نرخی که اختلاف فشار  در دو طرف نمونه حفظ گردد و همچنین نرخ جریان هوا مورد اندازه گیری قرار می گیرد. یکی از اهداف مهم این آزمایش، اندازه گیری جریان هوای عبوری از درزهای قسمت های بازشو درب و پنجره ها می باشد تا متوجه شوید نشت از محل نصب آن ها مورد نظر نمی باشد.

استاندارد های گوناگون خارجی استفاده از تجهیزات زیر را در جهت انجام آزمایش هوابندی توصیه می کند:

– سيستم ارسال هوا : يک دمنده يا فن يا دمنده‌اي با قابليت چرخش عکس با دور قابل تنظيم جهت تامين اختلاف فشار معين در دو طرف نمونه آزمايش مورد نياز است. اين سيستم بايد قابليت تامين و ارسال دبي ثابت هوا در يک اختلاف فشار معين و در يک فاصله زماني که جهت خواندن دبي هوا مورد نياز است را از طريق کانال‌هاي هوا به محفظه آزمايش داشته باشد.

– محفظه آزمايش : هواي ارسالي از سيستم ارسال هوا به محفظه آزمايش موجب ايجاد فشار بيشتر اين محفظه نسبت به فضاي آزمايشگاه مي‌شود. يک دريچه در يک طرف اين محفظه درزبندي شده براي اعمال فشار به يک سمت از نمونه قرار دارد.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

محفظه آزمایش باید بتواند اختلاف فشار به وجود آمده را در طول انجام آزمایش تحمل کند.

آزمايش نشت هوا مطابق مقررات ساختماني در برخي از کشورها از جمله آمريکا و مطابق بسياري از استانداردها از جملهASTM E – 283 بايد براي شرايط باد با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت يعني اختلاف فشار 75pa صورت گيرد. البته در مواقع خاص و شرایطی که درزبندی مورد اهمیت باشد، اختلاف فشار نیز می تواند تا حداکثر به میزان 1kpa برسد. یک وسیله اندازه گیری فشار، نیز بایستی این قابلیت را داشته باشد تا اختلاف فشار موجود در هر دو طرف پنجره را اندازه گیری کند. این وسیله ی اندازه گیری بایستی در قسمتی از محفظه نصب گردد تا تحت تاثیر هوای ارسالی به داخل محفظه قرار نگیرد. ضمنا این نکته مد نظر است هوا به گونه ای باید به داخل محفظه ارسال گردد تا با سرعت قابل ملاحظه ای به نمونه آزمایش برخورد نکند.

-دیوار آزمایش: دریچه ای که به محفظه آزمایش وصل است روی این دیوار قرار دارد و همچنین نمونه آزمایش با فاصله از آن روی این دیواره نصب می گردد. طرف خارجی نمونه آزمایش در سمت فشار بالا قرار خواهد گرفت تا میزان نشت از خارج به داخل (infiltration) از طریق نمونه مورد اندازه گیری قرار گیرد. دستگاه آزمایش بایستی مکانیزم های لازم برای نصب و نگهداری نمونه آزمایش را دارا باشد.

-وسیله اندازه گیری اختلاف فشار: این وسیله به منظور اندازه گیری اختلاف فشار مورد استفاده قرار میگیرد و در هر دو طرف نمونه آزمایش با دقت 2% با 2.5pa (هرکدام که بزرگتر است) مورد نیاز می باشد.

– سیستم اندازه گیری دبی هوا: این وسیله در مسیر کانال هوا نصب می گردد تا دبی ارسال به محفظه آزمایش مورد اندازه گیری قرار گیرد. خطاي اندازه‌گيري در موقعي که دبي برابر يا بيشتر از 4- 10* 9.44 مترمکعب بر ثانیه است از 10% نبايد بيشتر باشد.

– وسيله اندازه گيري دما، فشار و رطوبت نسبي هواي آزمايشگاه: دما و فشار آزمايشگاه براي استاندارد نمودن نتايج مربوط به دبي‌هاي نشت اندازه‌گيري شده لازم هستند. ضمناً گزارش ميزان رطوبت نسبي هواي آزمايشگاه ضرورت دارد.

روش انجام آزمايش هوابندی درب‌ ها و پنجره‌

قبل از آن که بر روی دیواره و همچنین روبروی دریچه آزمایش نمونه انجام شود، محفظه آزمایش به روبه روی دریچه متصل نصب می گردد. روش انجام این آزمایش در استانداردهای گوناگون با هم کمی متفاوت می باشد اما کلیات و اساس آن ها نیز به طور کامل شبیه به هم می باشد.

روش های که در زیر پیشنهاد می گردد همه جزء زیر مجموعه های دو روش کلی می باشند که در ذیل به بیان آن ها می پردازیم:
در روش اول به يکباره نمونه آزمايش تحت اختلاف فشار ثابت و معيني که توسط درخواست کننده تعيين شده است قرار مي‌گيرد. در اين هنگام دبي کلي عبور هوا اندازه‌گيري مي‌شود.

اين دبي برابر مجموع دبي عبوري از درزهاي قسمت‌هاي بازشو نمونه آزمايش و دبي عبوري از روزنه‌ هاي خود محفظه آزمايش و از محل نصب قاب‌ هاي خارجي نمونه بر روي ديواره آزمايش مي‌ باشد.

در مرحله ی بعدی، پس از آن که تمامی درزهای قسمت های بازشو نمونه یا کل سطح نمونه پوشانده شده ( به جز محل های نصب) آنگاه اختلاف فشار قبل برقرار می شود و دبي عبوري از محفظه آزمايش و محل‌ هاي نصب اندازه‌گيري مي‌ شود. با کم کردن اين دبي از دبي کل، دبي نشت از درز قسمت‌ هاي بازشو نمونه آزمايش بدست مي‌ آيد.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

در روش دوم نمونه آزمايش بصورت پله‌ اي تحت اختلاف فشار هاي مختلف از حداقل 50pa تا حداکثر تعيين شده توسط متقاضي قرار مي‌ گيرد. در مرحله اول دبي عبوري کل از نمونه آزمايش در هر پله از اختلاف فشار هنگام افزايش فشار و هنگام کاهش آن اندازه‌ گيري مي‌ شود و بزرگ‌ ترين مقدار در هر پله به عنوان دبي کل نشت منظور مي‌ شود.

در مرحله بعد پس از پوشاندن کليه درزهاي قسمت‌هاي بازشو نمونه يا پوشاندن کل سطح نمونه ( بجز محل‌هاي نصب) مجدداً اختلاف فشارها بصورت پله‌اي برقرار مي‌شود و مشابه مرحله قبل دبي عبوري از محفظه آزمايش و محل‌هاي نصب در هر اختلاف فشار اندازه‌گيري مي‌شود.

اين دبي به نشت اضافي معروف است. در هر اختلاف فشار مشخص با کم کردن اين دبي از دبي کل، دبي نشت از درز قسمتهاي بازشو نمونه آزمايش بدست مي‌ آيد.

برابر توصيه استانداردهاي مختلف لازم است قبل از گزارش نتايج آزمايش دبي‌هاي بدست آمده در مراحل آزمايش به دبي در شرايط استاندارد دما و فشار تبديل شوند. دبي نشت مي‌ تواند بر واحد سطح کلي نمونه يا سطح قسمت‌هاي بازشو نمونه و يا واحد طول کل درزهاي قسمت‌هاي بازشو نمونه آزمايش بيان شود.هوابندی درب‌ ها و پنجره‌ های ساختمانی و اهمیت و نحوه انجام تست

با مقايسه دبي نشت با دبي بيان شده در استاندارد در همان فشار خاص صحت عملکرد نمونه تاييد مي‌شود و يا ميزان نشت از نمونه در اختلاف فشارهاي مختلف گزارش مي‌ شود. با استفاده از پنجره دوجداره استاندارد یو پی وی سی شما می توانید یک پنجره کاملا عایق و هوابند داشته باشید.

گزارشي از فعاليت‌هاي انجام شده در مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن

مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن در راستاي انجام يکي از اهداف خود که همان بهينه‌سازي مصرف انرژي در ساختمان‌ها است پروژه ” تجهيز آزمايشگاه تعيين کيفيت جداره‌هاي شفاف ساختماني از نظر ميزان هوابندي و آب بندي” را تعريف نمود.

اين پروژه به سازمان محترم بهينه‌سازي مصرف سوخت کشور پيشنهاد گرديد و اجراي آن مورد تصويب قرار گرفت. از نيمه دوم سال 1380 مراحل طراحي و سپس عمليات ساخت دستگاه آزمايش مربوطه در مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن به کارفرمايي سازمان بهينه‌سازي در جريان مي‌باشد.

ايجاد امکان نظارت بر ساخت و توليد درب‌ها و پنجره‌هاي از پيش ساخته شده ساختماني در داخل کشور از جمله اهداف اين پروژه مي‌باشد. برخي از اقداماتي که تاکنون براي اين پروژه انجام شده‌اند در ادامه ذکر گرديده‌ اند.

جمع آوري و بررسي استانداردهاي مربوطه

با مراجعه به کتابخانه‌هاي مراکز مختلف علمي و موسسه استاندارد ايران و با استفاده از شبکه اينترنت و با کمک شرکت‌هايي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند استانداردهاي خارجي و داخلي در رابطه با تعيين ميزان هوابندي درب‌ها و پنجره‌هاي ساختماني تحت شرايط مختلف جمع‌ آوري شده‌ است. سپس بررسي‌هاي لازم بر روي آن‌ها به منظور استنباط مفهومي انجام شده است.

ليست زير فقط نام تعدادي از استانداردهاي تهيه شده مي‌باشد که مستقيما به آزمايش‌هاي هوابندي آورده شده مربوط مي‌باشند. از ذکر نام استانداردهاي ديگر از جمله استانداردهايي که به آزمايش آب‌بندي مربوط مي‌شوند در اينجا خودداري شده است.

– استاندارد ملي ايران :
4347: روش آزمون نفوذپذيري دريچه‌هاي فولادي پيش ساخته ساختمان
4348: در و پنجره فولادي پيش ساخته ساختمان
– انسيتو استاندارد بريتانيا (BSI)
BS 5368:Part1: 1975(EN 42) Methods of testing windows part 1.Air permeability test
BS 6375: Part1: 1989 Performance of windows part 1.classification for weathertightness (including guidance on selection and specification)
BS 5368 : part4 : 1978 (EN 78 ) Methods of testing windows.part 4.form of test report.

– استاندارد انجمن تست مواد آمريکا ASTM:
E 283-91 Standard test Method for Determining the rate of air leakage through exterior windows,curtain walls, and doors underspecified pressure differnces across the specimen.
– استاندارد DIN :
DIN EN 1026 windows and doors,Air permeability – Test method
– موسسه بين المللي استاندارد (ISO) :
ISO 6613 windows and door height windows –Air permeability test
ISO 8272 doorsets – Air permeability test
– استاندارد (UL) :
UL 1784 Air leakage tests of door assemblies

استخراج نحوه، شرايط و مراحل انجام آزمايش

پس از بررسي استانداردهاي جمع آوري شده، مراحل، شرايط و روش انجام آزمايش ميزان هوابندي استخراج شده است. سپس مطالعه براي طراحي تجهيزات مورد نياز جهت تجهيز دستگاه آزمايش انجام شده است.

طراحي مفهومي تجهيزات

در استانداردهاي موجود فقط شرايط انجام آزمايش توضيح داده شده‌اند و در مورد تجهيزات مورد نياز اطلاعاتي وجود ندارد. بنابراين لازم بود که در ابتدا بصورت مفهومي طراحي کلي دستگاه آزمايش انجام شده و سپس تجهيزات مورد نياز برآورد و ساخته يا انتخاب شوند.

با توجه به اهداف کلي پروژه و بدليل مشابهت بسيار زياد شرايط آزمايش‌هاي هوابندي از همان ابتدا سعي شده دستگاه آزمايش بگونه‌اي طراحي شود که امکان آزمايش‌هاي هوابندي و هم آزمايش‌هاي آب‌بندي با آن وجود داشته باشد.

پس از طي مراحل مختلف طراحي و اعمال اصلاحات منظور شده، طرح نهايي به گونه‌اي صورت گرفته است که علاوه بر امکان آزمايش‌هاي هوابندي و آب‌بندي با يک دستگاه آزمايش واحد، اين آزمايش‌ها مي‌توانند مطابق تمام استانداردهاي ذکر شده انجام شوند، در نتيجه طبق درخواست سازنده يا تصميم کاربر انجام آزمايش‌ها طبق هرکدام از استانداردهاي ذکر شده امکان پذير خواهد بود.

 

انجام محاسبات طراحي قسمت‌هاي مختلف تجهيزات و تهيه نقشه هاي اجرايي

پس از طراحي مفهومي تجهيزات تک تک اجزا تشکيل دهنده دستگاه آزمايش طراحي و محاسبات مربوط به هر قسمت انجام شده‌اند. سپس مدل سه بعدي هر جزء توسط کامپيوتر تهيه و نقشه‌هاي اجرايي آن‌ها نيز رسم شده و به گروه ساخت تحويل گرديده است.

ساخت تجهيزات

مراحل ساخت سازه اصلي دستگاه آزمايش و عمده تجهيزات ديگر و نصب آن‌ها از جمله ديواره آزمايش و تجهيزات تامين فشار شامل فن و موتور و دور متغير آن هم اکنون به انجام رسيده است. در حال حاضر مراحل نهايي ساخت دستگاه و نصب تجهيزات اندازه‌گيري و کنترل بر روي آن در حال اجرا مي‌باشد.

منابع

1- Window air leakage,J.R.sesaki & A.G.Wilson,ccanadian building digest,CBD25.
2- ASHRAE Handbook , fundamentals , vol 4,chapter 23,1990.
3- Reducing heat loss due to air leakage,Oregon residential energy code,no . 14,Oregon state government ,August 1996.
4- E 283-91 Standard test method for determining the rate of air leakage through exterior windows,curtain walls,and doors under specified pressure difference across the specimen.
5- BS 5368 :Part1:1976 (EN42)methods of testing windows part 1.air permeability test.

Rate this post

تعداد One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top