skip to Main Content

استاندارد های پروفيل های UPVC

پروفیل upvc یکی از مهترین بخش های پنجره upvc می باشد که پنجره از آن ساخته می شود و کیفیت آن تاثیر بسیار مهمی در عایق بودن و عملکرد و طول عمر پنجره دارد. در این نوشته می خواهیم به استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC بپردازیم.

یکی از مهمترین استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC که در این نوشته نیز به آن پرداخته شده است استاندارد جهانی RAL آلمان جهت پروفیل های یو پی وی سی است . این استاندارد 16 تست بسیار مهم را در شرایط آزمایشگاهی بر روی پروفیل انجام می دهد و بسیار سخت گیرانه است.

در مجموعه فاراد پنجره کلیه پنجره های UPVC با پروفیل ویستابست تولید می شود که تنها دارنده گواهینمامه RAL آلمان در ایران می باشد.

استاندارد های پروفیل یو پی وی سی

استاندارد های پروفيل های upvc جهت ساخت پنجره upvc:

در این مطلب می خواهیم به استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC بپردازیم، با رعایت استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC در تولید پروفیل های upvc ، حتما پنجره دوجداره تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

یکی از دلایل تنوع قیمت در پنجره های upvc رعایت نکردن همین استانداردهای پروفیل های upvc می باشد، که در نهایت منجر به بی کیفیتی پنجره تولید شده و ارزان سازی آن می گردد.

قدمت استفاده از پروفیل های upvc در صنعت ساختمان سازی بعنوان درب و پنجره ، برمی گردد به دهه 60 میلادی. 2 استاندارد برای پروفیل های upvc تهیه شده است.

1- استاندارد کشور انگلیس که در اروپا نیز بکار می رود با عنوان BS EN 12608  که آخرین ورژن آن مربوط به سال 2003 می باشد. 2- استاندارد RAL آلمان که استاندارد سختگیرانه تر و معتبر تری جهت پروفیل های UPVC می باشد این استاندارد با شماره RAL GZ 716-1 شناخته می شود آخرین ویرایش این استاندارد مربوط به سال 2008 می باشد.

بیشتر بدانید: قیمت انواع پنجره دوجداره 

 

این دو استاندارد از دیدگاه مختلف پروفیل UPVC را بررسی می نمایند. یکی از نکات بسیار مهم در پروفیل های UPVC که در هر دو استاندارد مطرح می باشد مربوط به ضخامت دیواره ها خارجی و داخلی می باشد. طبق این مورد پروفیل ها به دو کلاس A و B تقسیم بندی می شوند:

کلاس A: در این کلاس ضخامت دیواره های خارجی باید بالاتر از 2/8 میلیمتر باشد و دیواره های داخلی و یا همان فرعی باید بالاتر از 2/5 باشد.

کلاس B: در این کلاس ضخامت دیواره های خارجی باید بالاتر از 2/5 و دیواره های داخلی و یا همان فرعی بالاتر از 2 میلیمتر باشد.

 

قدمت استفاده از پروفیل های upvc در صنعت ساختمان سازی بعنوان درب و پنجره ، برمی گردد به دهه 60 میلادی. 2 استاندارد برای پروفیل های upvc تهیه شده است. 1- استاندارد کشور انگلیس که در اروپا نیز بکار می رود با عنوان BS EN 12608  که آخرین ورژن آن مربوط به سال 2003 می باشد. 2- استاندارد RAL آلمان که استاندارد سختگیرانه تر و معتبر تری جهت پروفیل های UPVC می باشد این استاندارد با شماره RAL GZ 716-1 شناخته می شود آخرین ویرایش این استاندارد مربوط به سال 2008 می باشد.

سرفصل های که دراستاندارد های پروفيل های UPVC مورد بحث قرار می گیرد:

  • ابعاد پروفیل UPVC
  • وزن هر متر طول پروفیل UPVC
  • بررسی شریط آب و هوایی مناسب جهت پروفیل UPVC
  • بررسی مقاومت پروفیل در برابر ضربه
  • بررسی مقاومت پروفیل در برابر حرارت

 

موارد فوق به طور کامل در هر دو استاندارد BS و RAL آورده شده است و در استاندارد ملی نیز به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

تست های انجام شده در پروفیل UPVC جهت گرفتن استاندارد های پروفيل های UPVC :

1- بررسی شکل ظاهری پروفیل:

تعدادی از پروفیل ها به طور رندوم از خط تولید جمع آوری می گردد و به مدت 12 تا 24 ساعت در آزمایشکاه نگهداری می شوند و مورد بررسی قراد گرفته می شوند . پروفیل ها باید فاقد هر گونه ترک خوردگی ، دفورمگی ، حفره ، ترک و حباب باشند. در واقع در این تست شرایط ظاهری پروفیل مورد بررسی قرار می گیرد.

 

2- تست مقاومت در برابر ضربه:

در این تست 10 فطعه پروفیل هر یک به اندازه 30 سانت در دستگاه فریز قرار گرفته می شود و مدت یک ساعت در دمای منهای 15 درجه سانتیگراد قرار داده می شوند.

پس از فیریز شدن وزنه های 1 کیلوگرمی از ارتفاع 1/5 متر بر روی آنها رها  می شوند. طبق استاندارد RAL آلمان تنها 10 درصد از پروفیل ها نباید شکسته شود در واقع فقط یک پروفیل می تواند شکسته شود از 10 تا.

 

استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC
استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC

3- تست حرارت:

در این تست یک نمونه از پروفیل به طول 22 سانتیمتر به مدت نیم ساعت در دمای 150 درجه قرار داده می شود. سپس پروفیل را در دمای محیط قرار می دهند تا سرد شود ، پس از انجام این تست نباید آثاری از تغییر رنگ ، چروک و ترک در روی پروفیل دیده شود.

4- تست جرم در واحد طول پروفیل UPVC:

در این آزمایش یک نمونه 250 میلیمتری را انتخاب کرده و جرم آن را با دقت بسیار اندازه گیری می کنند. جرم واحد محاسبه شده نباید کمتر از 95 درصد مقدار اسمی آن ، طبق استاندارد های ارائه شده باشد.

5- تست برگشت حرارت پروفیل UPVC:

3 مقطع پروفیل هر یک به اندازه 22 سانت در نظر گرفته می شود، در دوسمت آنها دو نشانه به فاصله 20 سانت علامت گذاری می شود. سپس این نمونه ها در داخل کوره قرار داده می شود و تا دمای 100 درجه سانتیگراد و به مدت یک ساعت  به این نمونه ها حرارت داده می شود.

پس از خنک شدن نمونه ها در دمای محیط مجددا فاصله دو علامت اندازه گیری می شود. برای هر نمونه ضریب برگشت حرارت به درصد محاسبه می گردد.

طبق استاندارد RAL آلمان برای پروفیل های فرعی مثل زهوار ، کاور، اتصالات کوپل و … نباید درصد اختلاف برگشت حرارتی بیش از 3 درصد و جهت پروفیل های اصلی مثل فریم ، لنگه در ، لنگه بازشو ، مولین نباید بیش از 2 درصد باشد.

استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC در ایران
استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC

6- تست انحراف پروفیل:

یکی دیگر از تست هایی که در استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC مورد بررسی قرار می گیرد تست کجی پروفیل می باشد.

در این تست دو نمونه 1 متری از پروفیل بصورت آبنه وار روی یک سطح صاف کنار یکدیگر قرار می گیرند و به وسیله ابزاری دقیق فاصله اینجاد شده در تمام محور طولی دو پروفیل ، اندازه گیری می شود.

انحراف پروفیل در یک متر طول نباید بیش از نیم میل باشد. در واقع پروفیل در یک متر طول نباید بیش از نیم میل کجی داشته  باشد.

استاندارد های UPVC در ایران

7- تست جوش:

یکی دیگر از تست هایی که در استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC مورد بررسی قرار می گیرد تست جوش می باشد. در این آزمایش سطح مقطع های پروفیل پس از جوش به صورت نمونه در آزمایشگاه تحت تست جوش قرار گرفته می شوند. بر اساس استاندارد RAL هر یک از این پروفیل ها پس از وارد کردن نیروی مشخصی به مرجله شکست می رسند. در صورتیکه قبل از وارد شدن نیروی مشخص پروفیل شکسته شد، محموله تولید شده مورد تایید نمی باشد.

استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC
استاندارد هاي پروفيل هاي UPVC

 

با توجه به مطالب گفته شده در بالا در ارتباط با استاندارد هاي پروفيل های UPVC امیدواریم توانسته با شیم شما را در انتخاب پروفیل upvc مناسب جهت پنجره دوجداره خود راهنمایی کرده باشیم. سیعی کنید جهت پنجره upvc خود پروفیلی را انتخاب نمایید که دارای گواهینامه معتبر RAL آلمان باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
Back To Top